کارشناس: بازار مسکن ایران بازاری رها شده است

© Sputnik / Arina Topoleva کارشناس: بازار مسکن ایران بازاری رها شده است
 کارشناس: بازار مسکن ایران بازاری رها شده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه، بازار مسکن در ایران را رهاشده ترین بازار در اقتصاد کشور می داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، جلال‌الدین یاوری، رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه، بازار مسکن در ایران را رهاشده ترین بازار در اقتصاد کشور می داند.

وی در خصوص اینکه چرا مسکن در ایران وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: نابسامانی مسکن در ایران ارتباطی به بعد از انقلاب ندارد، این وضعیت قبل از انقلاب نیز وجود داشت و هیچ تغییری در خصوص تبدیل مسکن به عنوان یک کالای اساسی برای مصرف کننده به جای یک کالای دارای قابلیت سرمایه‌گذاری، صورت نگرفته است. در برخی کشورهای توسعه یافته خریدوفروش زمین وجود نداشته و در اختیار گرفتن زمین صرفا به صورت اجاره‌ای انجام می شود به همین دلیل قیمت تمام شده ساختمان به نسبت درآمد افراد، متعادل است.

یاوری به جمعیت بالای ایران نسبت به میزان مسکن اشاره کرد و افزود: ورود دلال‌ها و واسطه‌ها و اشتیاق برای سرمایه‌گذاری این کالای اساسی در سوء‌استفاده از نابسامانی موجود سبب گرانی مسکن می‌شود. از آنجاکه امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در کشور ما همواره تامین شده است لذا برای سرمایه‌گذار گزینه دیگری برای سرمایه‌گذاری به لحاظ برخورداری از امنیت پایدار وجود ندارد. براین اساس ترجیح می‌دهد برای سودآوری سرمایه خود را در حوزه مسکن هزینه کند.

میانگین قیمت اسمی مسکن در شهر تهران در آذرماه رکورد زد - اسپوتنیک ایران
میانگین قیمت اسمی مسکن در شهر تهران در آذرماه رکورد زد

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک ساوه در ادامه تامین زمین مورد نیاز برای احداث مسکن نظیر طرح مسکن مهر را گامی در جهت کنترل نرخ مسکن و متعادل شدن قیمت تمام شده آن دانست و افزود: واگذاری زمین دولتی برای احداث مسکن زمانی می‌تواند موجب قطع شدن دست دلالان و واسطه‌ها شود که یک سازوکار قانونی صحیح و مناسب نظارتی در برنامه‌ریزی، تدوین و اجرای آن اتخاذ شود. وی سازوکار نظارتی را اصل اولیه در اجرای طرح مسکن ملی نیز دانست و افزود: اگر حاکمیت بخواهد یک طرحی نظیر مسکن ملی را بدون سازوکار نظارتی اجرایی کند، این طرح نیز قطعا به سرنوشت مسکن مهر دچار خواهد شد.

یاوری اشاره کرد که بالغ بر 95 درصد جوانانی که اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده می‌کنند از داشتن مسکن به عنوان ضروری‌ترین نیاز یک خانواده محروم هستند و زندگی مشترک خود را با مستاجری آغاز می‌کنند. چنانچه سازوکار دقیق و صحیحی در طرح مسکن ملی بارگزاری شود قطعا می‌توان نیاز مستاجران را به داشتن یک سرپناه برطرف کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала