ترامپ با ایران کشوری دارای سابقه تاریخی غنی و مردمی مشکل دارد

© Photo / Unsplash/ Mostafa Merajiتخت جمشید
تخت جمشید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس سازمان سابق میراث فرهنگی ایران: حرف‌های ترامپ هیچ وجاهت قانونی ندارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، سید محمد بهشتی رییس سازمان سابق میراث فرهنگی اعلام نمود که ترامپ با ایرانیت و ایران بودن ایران مشکل دارد، با کشوری دارای سابقه تاریخی غنی و مردمی که دارای چنین فرهنگی هستند، حتی فارغ از فکر و تعلق داشتن به هر نوع جریان سیاسی.

وی در ادامه گفت:« براساس کنوانسیون‌های جهانی، حرف‌های ترامپ هیچ وجاهت قانونی ندارند. به عنوان مثال کنوانسیون 1954 اعلام می‌کند «کشورها حتی در شرایطِ جنگی، حق ندارند به محوطه‌ها، موزه‌ها و آثار تاریخی آسیب وارد کنند» این بحث نمونه‌ای از این وجاهت قانونی است.

این کنوانسیون معمولا توسط همه دنیا مراعات می‌شد و اگر در نقطه‌ای خلاف آن رخ می‌داد، هیچ کشوری مسوولیت آن را نمی‌پذیرفت. اما در دو رویداد بعد از جنگ جهانی یعنی تخریب بوداهای بامیان توسط طالبان و تخریب شهر هترا توسط داعش، آثار تاریخی آسیب دیدند و کسانی که به آن‌ها آسیب زدند خود را معرفی کرده و رسما مسوولیت کارشان را بر عهده گرفتند.

همکاری ارمیتاژ با پژوهشکده میراث فرهنگی ایران - اسپوتنیک ایران
همکاری ارمیتاژ با پژوهشکده میراث فرهنگی ایران

کدام یک از اقدامات امریکا قانونی است؟ ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی نیز در راستای همین موضوع قرار می‌گیرد، کاری که هیچ قانونی پشت آن نیست. هر چند در مواقع وقوع عملیاتی تروریستی توسط یک دولت، همه قواعد بین‌المللی آن را محکوم می‌کنند، اما به دلیل زوری که امریکا دارد، همه‌ی این‌کارها را به راحتی انجام می‌دهد و از آن بدتر این‌که افکار عمومی دنیا در مقابل آن سکوت می‌کند، اقدامی که پشت آن فقط مناقع اقتصادی قرار دارد.

هر چند ترامپ فقط یک حرف زده، اما او در همین حرف، بیشتر نقاب را از چهره خود برداشته است. در واقع ما و دیگر ملت‌ها با این پدیده آشنا می‌شویم که چطور می‌تواند این حرف را راحت به زبان بیاورد.او یک بار می‌گوید با حاکمیت جمهوری اسلامی مشکل دارد، یک بار بحث مشکل با رژیم را مطرح می‌کند و از سوی دیگر تهدید می‌کند که 52 سایت ایران به خصوص سایت‌های فرهنگی را از بین می‌برد. این حرف‌ها نشان می‌دهد که او با ایرانیت و ایران بودن ایران مشکل دارد، با کشوری دارای سابقه تاریخی غنی و مردمی که دارای چنین فرهنگی هستند، حتی فارغ از فکر و تعلق داشتن به هر نوع جریان سیاسی.

ما می‌توانیم براساس این صحبت به یونسکو اعتراض کرده و از امریکا شکایت کنیم. یونسکو، مراکز میراث جهانی و ایکوموس جهانی باید در این موارد نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند. شورای امنیت ملی باید از طریق شورای امنیت موضوع را تعقیب کند. ایران باید از این حق خود استفاده کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала