سردار ایرانی که شهادت او همگان را به واکنش واداشت

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderسردار ایرانی که شهادت او همگان را به واکنش واداشت
سردار ایرانی که شهادت او همگان را به واکنش واداشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک پیام ها واکنش های مختلف مقامات ایرانی و خارجی را پس ترور سردار قاسم سلیمانی گرد آورده است.

به گزارش اسپوتنیک، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، صبح روز 13 دی 1398، در پی حمله به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شد. 

سردار قاسم سلیمانی در بغداد ترور شد - اسپوتنیک ایران
سردار قاسم سلیمانی در بغداد ترور شد

پس از این حادثه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران ضمن تایید این خبر اعلام کرد؛ در پی حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سرباز ولایت و امت اسلامی سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده فداکار، شجاع و بی نظیر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از عمری مجاهدت، فداکاری و نقش آفرینی های ماندگار و پر افتخار در راه اعتلای اسلام و دفاع از قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت و سرافرازی ایران عزیز، به شهادت رسید.

وزارت دفاع آمریکا نیز با انشار بیانیه ای در ارتباط با حمله به کاروان سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است و ادعا کرد که سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بوده.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران در واکنش به ترور سردار سلیمانی پیامی منتشر کرد که در بخشی از این پیام آمده: با رفتن او به حول و قوه‌ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سخت در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در پیام تسلیت خود در خصوص ترور حاج قاسم سلیمانی در عراق اظهار داشت: شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران، فرمانده شجاع سپاه قدس، عزم ملت بزرگ ایران و سایر ملت‌های آزاده را برای ایستادگی و مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و دفاع از ارزش‌های اسلامی، دوچندان کرد. 

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در صفحه توئیتر خودش نوشت: سپهبد شهید قاسم سلیمانی به جمع برادران شهیدش پیوست ولی انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت.

وزارت امور خارجه روسیه در بيانيه اي در این خصوص اعلام کرد: ما ترور سلیمانی در نتیجه حمله موشکی آمریکا به بغداد را به عنوان اقدامی پرماجرا می دانیم که منجر به افزایش تنش در سراسر منطقه خواهد شد.

کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور خارجه روسیه نیز گفت: درگذشت سلیمانی "بدترین سناریوی ممکن حوادث (منطقه) است و پیش بینی می شود که اگر این اقدام آمریکا در پی تلافی حمله به سفارت آمریکا در عراق باشد "انتظار اقدام تلافی جویانه طرف مقابل را داریم".

​وزارت دفاع اسرائیل در یک پیام توئیتری خبر آماده باش کامل نیروهای نظامی این کشور را اعلام کرد و نوشت: با توجه به وضعیت، تصمیم گرفته شد که منطقه کوه حرمون (جبل الشیخ) امروز برای بازدید تعطیل باشد. هنوز هیچ دستورالعمل دیگری برای ساکنان منطقه جولان وجود ندارد و امور طبق معمول پیش خواهد رفت.

آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران
حضور رهبر ایران در منزل قاسم سلیمانی +عکس

از واکنش های جالب می توان به سخنان «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی اشاره کرد و سنجیده بودن این اقدام را زیر سوال برد و برای نشان دادن ابعاد این تصمیم فاجعه‌آمیز گفت، این درست مثل آن است که ایران وزیر دفاع آمریکا را ترور کرده باشد.

هور فریمن ، سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی نیز گفت: ترور غیرقانونی ژنرال قاسم سلیمانی یك اشتباه استراتژیك است كه هر مقام نظامی آمریكا را به یك هدف (برای ایران) تبدیل كرده است. 

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل پس از حوادث اخیر در رابطه با ترور سردار سلیمانی در عراق اعلام کرد جهانیان نباید اجازه دهند یک جنگ دیگر در خلیج فارس رخ دهد و طرفهای درگیر را به خویشتن داری فرا خواند.

در این بین جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا به همه شرکت کنندگان در عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تبریک گفت.

​سید مقتی صدر در پیام توییتری، ترور سردار سیلمانی، فرمانده سپاه قدس و همراهان وی را به مرجعیت، رهبری، مردم و دولت ایران تسلیت گفت و افزود: روشن است که ترور سلیمانی توسط استکبار جهانی، هدف قرار دادن جهاد، مبارزه و روح انقلابی است. اما آنها نمی توانند عزم و اراده ما را از بین ببرند و ما را از جهاد منصرف کنند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز گفت: ما مسیر رسیدن به اهداف سردار سلیمانی را کامل می کنیم و پرچم او را در همه جبهه ها حمل خواهیم کرد. قصاص عادلانه برای قاتلان سردار سلیمانی، مسئولیت همه مبارزان مقاومتی در سراسر جهان خواهد بود.

دفتر شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه با انتشار بیانیه ای، شهادت سردار سلیمانی و شماری از سران گروه مقاومتی حشدالشعبی را تسلیت گفت.

عراق اجازه حمله آمریکا به سلیمانی را نداده بود - اسپوتنیک ایران
عراق اجازه حمله آمریکا به سلیمانی را نداده بود

آیت الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین نیز در بیانیه ای اظهار کرد: دو شهیدی که از دست دادیم در قلب های امت مومن جای داشتند و شهادت آنها دردناکترین رویداد برای امت مومن است، در عین حال این امت به داشتن این دو مرد بزرگ و امثال آنها که جان خود را در راه خدا دادند، افتخار می کند.

در بین کشورهای عربی نیز وزارت امور خارجه قطر جمعه شب در این بیانیه بدون محکوم کردن این اقدام تروریستی، از تمام طرف ها خواست که خویشتنداری کنند.

دولت کویت تأیید کرد که این کشور با اهتمام و نگرانی تحولات سریع منطقه ای و پیامدهای آن در منطقه را در سایه ترور ژنرال قاسم سلیمانی در حمله آمریکایی هایی دنبال می کند.

دولت اردن نیز در واکنش به این اقدام تروریستی خواستار تلاش مضاعف برای کاهش تشدید و مهار بحران ناشی از ترور فرمانده پیشین سپاه قدس ایران در حمله ارتش آمریکا در بغداد شده است.

بحرین اعلام کرد که این کشور تحولات اوضاع در کشور عراق را زیر نظر دارد و خواستار عدم تشدید اوضاع و مقابله با انواع خشونت، تندروی و تروریسم شد.

صبح روز 13 دی 1398، در جریان حمله به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به‌همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان ترور شدند. 

پیکر سردار قاسم سلیمانی پس از تشیع در عراق به اهواز منتقل شد و در این شهر نیز با حضور مردم تشیع و به مشهد انتقال داده شد. پیکر سردار قاسم سلیمانی در زادگاه وی در کرمان به خاک سپرده خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала