برجام موضوع مذاکرات ایران و چین

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پکن مایل است با تهران همکاری کند تا توسعه پایدار و همکاری استراتژیک جامع بین چین و ایران را تقویت بخشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، در مذاکرات ایران و چین، وزارت امورخارجه چین اعلام نمود که پکن مایل است با تهران همکاری کند تا توسعه پایدار و همکاری استراتژیک جامع بین چین و ایران را تقویت بخشد.

محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود در روز 31 دسامبر در مورد برجام، روابط دو کشور و مسایل مهم منطقه ای و بین‌المللی گفت و گو کرد.

گنگ شوانگ در جمع خبرنگاران افزود:« پکن مایل است با تهران همکاری کند تا توسعه پایدار و همکاری استراتژیک جامع بین چین و ایران را تقویت کند و به طور مشترک توافقنامه هسته ای ایران و صلح و ثبات را در منطقه خلیج فارس حفظ کند».

رئیس جدید کمیسیون اروپا: نجات برجام سخت‌تر و سخت‌تر شده است - اسپوتنیک ایران
رئیس جدید کمیسیون اروپا: نجات برجام سخت‌تر و سخت‌تر شده است

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز 30 ماه دسامبر در مورد سفر ظریف به چین اعلام کرد دیدار و گفت و گو در مورد روابط دوجانبه، برجام، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از اهداف این سفر یک روزه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی و هیات همراه قبل از عزیمت به چین، روزهای شنبه و یکشنبه به منظور دیدار با همتای روسی خود، سفری به روسیه داشت ظریف در این سفر در مورد روابط دوجانبه، برجام، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با لاوروف همتای روسی خود  دیدار و گفت و گو کرد.

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала