کرار انتحاری، جدیدترین مهره دفاع هوایی نقطه ای ایران

© Sputnik / Alexei Danichev /  مراجعه به بانک تصاویر کرار انتحاری، جدیدترین مهره دفاع هوایی نقطه ای ایران
کرار انتحاری، جدیدترین مهره دفاع هوایی نقطه ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجموعه گسترده ای از اهداف هوایی در تیررس پهپاد کرار انتحاری خواهد بود که با بهره گیری از جستجوگر اپتیکی حرارتی قابلیت حمله در تمام شرایط شب و روز با دقت بسیار بالا را دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، هپاد انتحاری کرار به عنوان جدیدترین عضو خانواده این پهپاد پرکاربرد ایرانی در رزمایش پدافند هوایی سال 1398 معرفی شد. هدف از توسعه این نمونه، اجرای عملیات تندخیز (اسکرامبل) برای مقابله با اهداف هوایی مهاجم عنوان شده است.

پهپاد کرار ساخت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) به طور رسمی در روز صنعت دفاعی در سال 1389 رونمایی شد. دو مأموریت اصلی این پهپاد در آن زمان، استفاده به عنوان هدف پرنده برای آزمایش سامانه های راداری و پدافندی و اجرای عملیات بمباران هوایی عنوان شد. تا امروز 4 نسل از پهپاد کرار معرفی شده است که تفاوت های مختصری در ابعاد و مشخصات پروازی اما مأموریت های متنوع دارند. همه انواع پهپاد کرار با استفاده از پرتابگر ریلی و شتاب دهنده سوخت جامد پرتاب شده و شیوه فرود آنها نیز با چتر و کیسه هوا است.

​طول 3.75، دهانه بال 3.1 و ارتفاع 1.5 متر و بیشینه وزن برخاست 750 کیلوگرم با قابلیت حمل محموله 250 کیلوگرمی از ویژگی های پهپاد کرار-3 است. این نمونه به سقف پرواز 35000 پا معادل 10670 متر، سرعت نهایی 700 و سرعت پیمایشی 650 کیلومتر بر ساعت دست یافته و مداومت پروازی 1 ساعت و 15 دقیقه دارد. در این نمونه از موتور جت طلوع-4 با سوخت JP-4 استفاده شده و جنس بدنه نیز عمدتاً از آلومینیوم است.

​اما هر یک از بیش از 3600 نقطه پدافندی مختلف که در سطح کشور گسترده شده اند و برخی از آنها فواصل اندکی با مرز کشور دارند، می توانند محل ذخیره تعدادی پهپاد رهگیر کرار-4 و پهپاد انتحاری کرار باشند که از نزدیک ترین نقطه پدافندی به محل نفوذ دشمن، بسته به شرایط هدف یا اهداف متخاصم در زمان بسیار کوتاهی پرتاب شده و وارد مرحله درگیری با هدف شوند. با ذکر این نکته که استفاده از هواپیماهای سرنشیندار یا بدون سرنشین در مأموریت دفاع هوایی به صورت تندخیز، کاملاً به صورت هوشمند و براساس شرایط اهداف تعیین می شود، باید گفت که این امر نیاز به پروازهای تندخیز برای تمام اهداف را که تا کنون وجود داشت، از بار کاری شکاری های سرنشیندار و خصوصاً انواع دفاع نقطه ای یعنی میگ-29 کم می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала