دیپلماسی عمومی و غیرسیاسی، فرصتی برای روابط ایران و آمریکا

© REUTERS / Carlos Barria عرصه دیپلماسی عمومی و غیرسیاسی، فرصتی برای ارتباط ایران و آمریکا
عرصه دیپلماسی عمومی و غیرسیاسی، فرصتی برای ارتباط ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران، عرصه دیپلماسی عمومی و غیرسیاسی را بهترین فرصت برای برقرای ارتباط بین ایران و آمریکا دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از افکارنیوز، جلیل رحیمی جهان آبادی، رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه روابط ایران و آمریکا ظرف چهار دهه گذشته تنش آلود و دارای مشکلات عدیده سیاسی، امنیتی و اقتصادی بوده گفت: گره موجود در روابط ایران و آمریکا مشکلات و دردسرهای زیادی را هم برای منطقه خاورمیانه و هم سایر کشورهای دنیا ایجاد کرده به طوریکه رابطه آنها را تحت تاثیر این تنش قرار داده و دردسرهایی را برای کشورهایی که می خواهند با ایران یا آمریکا داشته باشند به وجود آورده است.

بازگشت آمریکا به بر جام تنها را حل مسئله هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
بازگشت آمریکا به برجام تنها راه حل مسئله هسته ای ایران

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس شورای اسلامی ایران ادامه داد: امروز اروپایی ها، چینی ها، هندی ها، ترک ها و بسیاری از دیگر کشورها که سیاست ارتباط همزمان با ایران و آمریکا را در دستور کار خود دارند بر سر دو راهی قرار گرفته و مجبور به انتخاب هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ایران در جریان برجام گام های مثبتی در مسیر شکستن یخ های روابط ایران و آمریکا برداشت افزود: ایران در موضوع برجام حاضر به گفت وگو شد به طوریکه وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه آمریکا به گفت و گو نشست؛ آمریکایی ها می توانستند از این فرصت تاریخی برای گام های بعدی در جهت بهبود و گسترش روابط بهره بگیرند اما با آمدن ترامپ همه معادلات بر هم خورد.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: ترامپ نه تنها به روابط ما با آمریکایی ها و حل مشکل برجام آسیب زد بلکه منافع، حیثیت و حتی به جایگاه ریاست جمهوری در ساختار سیاسی آمریکا را هم دچار چالش کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه امروز ایران به لحاظ سیاسی و امنیتی تنش‌های جدی با آمریکا دارد افزود: به نظر می‌رسد در چنین شرایطی می‌توان باب گفت وگو در زمینه های فرهنگی، تجاری، مبادله زندانیان، نشست های علمی و تحقیقاتی و به طور کلی عرصه دیپلماسی عمومی، غیرامنیتی و غیرسیاسی را بین دو کشور باز کرد.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها امروز به این نتیجه رسیدند که ایران قدرت بلامنازع خاورمیانه است، تاکید کرد: آمریکایی ها به تجربه دریافتند که حکومت ایران با تحریم، تهدید، ترور و انواع و اقسام اقدامات این چنینی سرنگون نمی شود و مردم ایران با وجود مشکلات موجود تسلیم نخواهند شد، آنها به خوبی متوجه شدند که همه طیف‌های سیاسی از چپ‌ترین تا راست‌ترین، از ملی‌ترین تا اسلام‌گراترین فرد در ایران یک نقطه اتصال دارند و آن اینکه استقلال خودشان را فدای زورگویی آمریکایی ها نمی کنند.

پیشنهاد ژاپن برای شکستن تحریم‌های آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد ژاپن برای شکستن تحریم‌های آمریکا علیه ایران

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم با یادآوری نزدیک بودن انتخابات آمریکا افزود: آنها در حالی انتخابات ریاست جمهوری را پیش روی خود دارند که پرونده برجام را برهم زدند و از این اقدام خود به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند، واسطه‌هایی هم که امروز از کشورهای مختلف می فرستند تنها به این دلیل است که خودشان را از این بن بست نجات دهند.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: از طرف دیگر ایران به خواسته‌های عمده‌ خود رسیده به طوریکه امروز در سطح خاورمیانه حریفی هماورد ایران نیست و اگر آمریکا بخواهد در خاورمیانه حضور داشته باشد نمی تواند برای ایران تعیین تکلیف ودر حوزه نفوذ ایران دخالت کند، در عین حال ایران از تحریم ها آسیب‌های زیادی به لحاظ اقتصادی دیده است در چنین شرایطی ایران و آمریکا می توانند در عرصه های غیر تنش زا وراد رابطه شده و یخ روابط را ذوب کنند.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ایران با مثبت ارزیابی کردن مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا تاکید کرد: سفر آقای روحانی به ژاپن هم گامی مثبت بود زیرا ژاپنی‌ها واسطه آمریکایی هستند، البته عمانی ها هم تلاش‌های زیادی برای بهبود رابطه ایران و آمریکا کردند که امیدواریم با حفظ جایگاه نظام، ارزش ها و آرمان های نظام و رعایت حقوقی مبتنی بر استقلال و تمامیت ارضی ما، مشکل و تنش بین دو کشور مرتفع شود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала