تحلیلگر ایرانی: خواست آمریکا این است که ایران اقدامی برای تصویب FATF نکند

© Fotolia / Borna Mirahmadianتحلیلگر ایرانی: خواست آمریکا این است که ایران اقدامی برای تصویب FATF نکند
تحلیلگر ایرانی: خواست آمریکا این است که ایران اقدامی برای تصویب FATF نکند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحلیلگر مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ایران: آمریکا منتظر است تا ایران لوایح FATF را تصویب نکند تا وارد لیست سیاه شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دیاکو حسینی، تحلیلگر مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ایران گفت: ​​​​​​​آمریکایی‌ها منتظرند ایران در مدت باقیمانده اقدامی برای تصویب لوایح FATF نکند تا وارد لیست سیاه شود. ورود به لیست سیاه فشاری که امروز به ایران وارد می‌شود را تشدید می‌کند و آمریکا، ایران را به عنوان ناقض نرم‌های جهانی به تصویر می‌کشد.

وی در نشستی که در این باره تشکیل شده بود گفت: در یک سال اخیر صحبت‌های مخالفان و موافقان را شنیده و با استدلال‌هایشان آشنا هستیم. ولی فکر می‌کنم دچار مشکل بخشی‌نگری و سیاسی نگریستن شده‌ایم. استدلال مخالفان حول دو محور است؛ نکته اول آنها این است که FATF دور زدن تحریم را سخت‌تر می‌کند و بخش دوم این است که به محور مقاومت آسیب می‌زند. حتما دور زدن تحریم‌ها و کمک به محور مقاومت دشوارتر می‌شود ولی غیرممکن نمی‌شود.

ایران در لیست سیاه FATF، شایعه یا واقعیت؟ - اسپوتنیک ایران
ایران در لیست سیاه FATF، شایعه یا واقعیت؟

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه حرف دولت آن است که باید تصمیم سخت را بگیریم، تصریح کرد: اصولا ما از دشواری‌ها فرار کرده و آسان‌ترین راه را برای حکمرانی انتخاب کرده‌ایم. پذیرش FATF بخشی از مسیر جامعه‌پذیر کردن ایران در نظم بین‌المللی است. برای آمریکا که از نظر کمی از پرقانون‌ترین‌ کشورها است، فقط قدرت موجب نشده به حکمرانی در عرصه جهانی ادامه دهد بلکه به خاطر کسب قدرت و حکمرانی در نظم پیچیده بین‌المللی است.

حسینی با بیان اینکه آمریکا از طریق وزارت خارجه‌اش تامین مالی تروریسم را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: آنها این کار را هم شیک و قانونی انجام می‌دهند. نمونه آن را در اوکراین و حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه مشاهده می‌کنیم. اگر ما بخواهیم به جامعه‌پذیری بین‌المللی ادامه بدهیم، باید سلسله مقررات جهانی را هم بپذیریم. با پیوستن به FATF، تحریم‌ها دشوارتر دور زده می‌شوند هرچند FATF مانند آژانس بازرس ندارد بلکه از ما مدارک می‌خواهد.

حسینی اضافه کرد: این مساله همان حمایت‌های اندک و ناچیز از ایران را هم می‌کاهد و کار را برای طرفین جهت فرار از مسئولیت‌هایشان آسان می‌کند و بر بازارهای مالی فشار وارد می‌کند. قطعا دور زدن تحریم‌ها و کمک به محور مقاومت دشوارتر می‌شود ولی باید مهارت‌هایمان را افزایش دهیم. آمریکایی‌ها منتظرند ایران در مدت باقیمانده، اقدامی نکند و وارد لیست سیاه شود. ورود به لیست سیاه فشاری که امروز به ایران وارد می‌شود را تشدید می‌کند و آمریکا، ایران را به عنوان ناقض نرم‌های جهانی به تصویر می‌کشد.

وی با بیان اینکه امروز بدترین زمان برای تصویب لوایح FATF است ولی بدترین زمان برای ورود به لیست سیاه هم است، عنوان کرد: هر تصمیمی برای FATF بپذیریم، حتما سخت است ولی باید دید در بلندمدت چه جایگاه و شرایطی داریم. من فکر می‌کنم اگر مصلحت‌اندیشانه فکر کنیم جنگ تبلیغاتی با آمریکای ترامپ حیاتی است و اگر قبول نکنیم، فشار روانی و آسیب‌های زیادی را می‌پذیریم پس لوایح FATF در کوتاه‌مدت به مصلحت است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала