گام پنجم هسته ای ایران چه خواهد بود؟

© AFP 2023 / HO/Iranian Presidencyگام پنجم هسته ای ایران چه خواهد بود؟
گام پنجم هسته ای ایران چه خواهد بود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو هفته دیگر چهارمین مهلت 60 روزه ایران به طرف های برجامی خود به پایان می رسد و طبق اظهارات مقامات ایرانی، در صورت اجرایی نشدن مطالبات، گام پنجم اجرا خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مشرق، چهارمین مهلت شصت روزه ایران به کشورهای طرف برجام ئو هفته دیگر به اتمام می رسد و ایران آن گونه  که مقامات ارشد این کشور از رئیس جمهور روحانی، دبیر شورای امنیت ملی، شمخانی گرفته تا روانچی و عراقچی گفته اند، در صورت عملی نشدن مطالبات، ایران در پنجمین گام، اقدام به کاهش دوباره تعهدات برجامی خود خواهد کرد.

اصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اصلا ایران گام چهارم را برداشت تا اروپایی ها واکنش نشان دهند

لازم به ذکر است که رئیس جمهور ابران روز شنبه  در ژاپن تهدید کرد که در صورت ادامه نقض ها و بدعهدی های طرف مقابل، احتمالا خروج ایران از برجام وجود خواهد داشت. این که گام پنجم ایران دقیقا چه خواهد بود هنوز مشخص نیست، ولی میتوان احتمال داد که گاک بعدی ایران یکی از گزینه های نصب حدود 11هزار سانتریفیوژ IR-1و بیش از 800 سانتریفیوژ IR -2M که می تواند ظرفیت غنی سازی را از حالت فعلی به سه برابر افزایش دهد یا افزایش غنی سازی به 20 درصد و نیز کنار گذاشتن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را باشد.

همچنین علی شمخانی در این زمینه گفت: " نوع رفتار اروپایی‌ها همچون ماه های گذشته تحرک خاصی نداشته و گشایشی در انجام تعهدات آن ها دیده نمی شود. اروپا همچنان به گفتار درمانی ادامه داده و به جای اجرای 11 بندی که سال گذشته متعهد شده بودند یا حتی خواسته حداقلی ایران برای فروش نفت و بازگشت پول آن ، تنها به حمایت لفظی از برجام ادامه می دهند با این تفاوت که به تازگی با نزدیک شدن به موعد گام پنجم، گستاخ تر از گذشته تهدید را هم چاشنی لفاظی های خود کرده اند و از فعال شدن احتمالی مکانیزم ماشه در برجام سخن می گویند. مکانیزمی که در صورت اجرا و انجام مراحل آن منجر به تجدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران خواهد شد."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала