هشدار دبیر شورای عالی امنیت ایران به اروپایی‌ها

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / هشدار دبیر شورای عالی امنیت ایران به اروپایی‌ها
هشدار دبیر شورای عالی امنیت ایران به اروپایی‌ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی شمخانی اعلام کرد که در صورت عدم انجام تعهدات اروپا در قبال حفظ برجام، ایران گام پنجم کاهش تعهدات را برخواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ایران در خصوص گام پنجم کاهش تعهدات برجامی کشورش اظهار داشت: اگر کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکنند، جمهوری اسلامی ایران گام پنجم کاهش تعهدات برجامی را برخواهد داشت.

بازگشت آمریکا به بر جام تنها را حل مسئله هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
بازگشت آمریکا به برجام تنها راه حل مسئله هسته ای ایران

شمخانی تصریح کرد: آغازگر کاهش تعهدات برجامی در ابتدا "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا بود که از برجام خارج شد و پس از آن اروپا با بی توجهی به انجام تعهدات برجامی عملا تکمیل کننده اقدامات آمریکا شد.

دبیر شورای عالی امنیت ایران افزود: بریتانیا، آلمان و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

شمخانی درباره عملکرد اروپا برای حفظ برجام اظهار داشت: کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای با عدم پایبندی به تعهدات خود در مقابل تعهدات اجرا شده توسط ایران از یک سو و عملکرد نامناسب در حوزه اقتصادی از سوی دیگر کاهش تعهدات برجامی را کلید زدند.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۸ می ۲۰۱۹، یعنی یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راه کارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس مفاد این توافق معلق می‌کند. کاهش تعهدات برجامی ایران تاکنون در چهار گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала