تهران انتظار دارد همکاری های هسته ای با روسیه در فردو گسترش یابد

© Sputnik / Sergey Kuznetsov /  مراجعه به بانک تصاویر تهران انتظار دارد همکاری های هسته ای با روسیه در فردو گسترش یابد
تهران انتظار دارد همکاری های هسته ای با روسیه در فردو گسترش یابد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه گفت، ایران انتظار دارد همکاری با مسکو برای تأسیسات هسته ای در فردو به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک گسترش یابد.

به گزارش اسپوتنیک، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه گفت، تهران انتظار دارد همکاری های هسته ای با مسکو برای تأسیسات هسته ای در فردو به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک گسترش یابد.

موسوی: روسیه همکاری خود در فردو را قطع نکرده است، مشکل فنی است - اسپوتنیک ایران
موسوی: روسیه همکاری خود در فردو را قطع نکرده است، مشکل فنی است

از سال 2017 ، متخصصان یکی از شرکت های زیر مجموعه روس اتم در زمینه سوخت، مطابق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، در حال کار بر روی یک پروژه برای اصلاح دو آبشار از سانتریفیوژهای گازی در کارخانه فردو برای تولید پایدار تلوریم و ایزوتوپ های زنون برای اهداف پزشکی هستند. پس از 6 نوامبر 2019، ایران با شروع غنی سازی اورانیوم در فردو، از اجرای بخشی از تعهدات برجامی خودداری کرد، که در نتیجه غنی سازی اورانیوم در همان محلی که تولید ایزوتوپ های پایدار را در آن انجام می داد، از نظر فنی غیرممکن می کرد. پس از آن، شرکت روسی ابتدا اظهار داشت که کار در این مرکز را به حالت تعلیق در می آورد و سپس اعلام کرد که در حال بررسی امکان از سرگیری کار در این کارخانه نیست. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که اوضاع جدیدی پیرامون پروژه فردو ایجاد شده است و طرف روسی آن را در حالت آماده باش قرار داده است.

دستورغنی سازی 5 درصدی اورانیوم در فردو - اسپوتنیک ایران
دستورغنی سازی پنج درصدی اورانیوم در فردو

در همین زمینه، سفیر ایران در روسیه، مهدی سنایی در مصاحبه ای با روزنامه کامرسانت گفت: " ما انتظار داریم که همکاری فعلی ایران و روسیه در چارچوب اجرای برجام، به ویژه در مورد تاسیسات هسته ای در فردو، ادامه یافته و حتی گسترش یابد."

در عین حال، این دیپلمات خاطرنشان كرد كه مسكو و پكن، علیرغم حمایت سیاسی قابل توجه، می توانند برای حمایت از ایران اقدامات بیشتری انجام دهند. سنایی یادآوری کرد که پس از آنکه ایالات متحده به طور یک جانبه برجام را ترک کرد، ایران تصمیم گرفت تعهدات خود تحت برجام را در فواصل 60 روزه کاهش دهد.

وی تاکید کرد: " این احتمال وجود دارد که پس از چند دوره کاهش بیشتر تعهدات، دیگر هیچ تعهدی که ایران بخواهد به آن پایبند باشد، وجود نداشته باشد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала