بهترین نفربر ارتش ایران + عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / لغو رژه نیروهای مسلح ایران به خاطر شیوع کرونا
لغو رژه نیروهای مسلح ایران به خاطر شیوع کرونا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نفربر بُراق که سیستم حرکتی آن مبتنی بر شنی است، از تحرک بالا، قابلیت عبور از موانع و راه‌های ناهموار در سرعت‌های بالا و قابلیت انجام مانور‌های سنگین در سرعت بالا برخوردار است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نامه نیوز، در بین نفربرهای ایرانی، بُراق از قابلیت و توانایی خاصی برخوردار است. بُراق نوعی نفربر ایرانی است که توسط سازمان صنایع دفاع ایران تولید می‌شود. از جمله تجهیزات آن می توان به انواع توپ ها، موشک های ضد زره ، خمپاره انداز و راکت ها اشاره کرد.

نام این نفربر از اسب پیامبر اسلام براق برگرفته شده که طبق احادیث داستان معراج، محمد بن عبدلله در شهر مکه در کشور عربستان با سوار شدن بر آن اسب از مسیر هوایی به مسجد الاقصی عروج کرد.

نفربر بُراق که سیستم حرکتی آن مبتنی بر شنی است، از تحرک بالا، قابلیت عبور از موانع و راه‌های ناهموار در سرعت‌های بالا و قابلیت انجام مانور‌های سنگین در سرعت بالا برخوردار است.

بدنه این نفربر از آلیاژ فولاد با قطر ۵ تا ۱۹ میلیمتری ساخته شده است که توان مقاومت در برابر گلوله‌های ۱۲.۷ میلی‌متری را دارد. براق با ۱۳ تن وزن از موتوری دیزلی با شکل وی-۸ با قدرت ۳۳۰ اسب بخار، نیروی پیشران خود را تامین می‌کند و سرعتی معادل ۶۵.۵ کیلومتر بر ساعت را در جاده‌های هموار برای آن تولید می‌کند. بُراق همچنین قابلیت حمل ۱۲ سرنشین را دارد که از این تعداد یک نفر راننده، یک نفر متصدی مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری (دوشکا) و ۱۰ نفر نیز سرنشین هستند.

حداکثر برد نفربر بُراق در صورت پر بودن باگ‌های سوخت، ۶۲۵ کیلومتر است.

این نفربر در انواع مختلفی ساخته شده است که دارای مدل‌های مختلفی از جمله نفربر فرماندهی، آمبولانس، مهندسی، مهمات‌بر، حامل موشک ضدتانک، حامل خمپاره، توپدار و انواع مدل دریایی است.

​بُراق فرماندهی

این نوع از بُراق می‌تواند در نقش یک ایستگاه فرماندهی سیار در میدان نبرد عمل کند. این نفربر که از زره حفاظتی بهتری نسبت به دیگر مدل‌ها برخوردار است، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت سناریو جنگ و حفاظت از فرماندهان میدان جنگ بازی کند.

بُراق خمپاره‌انداز

نمونه خمپاره‌انداز نفربر بُراق قابلیت حمل و شلیک خمپاره‌های ۱۲۰ میلی‌متری را دارد که می‌تواند در تمامی جهات معادل ۵۰ گلوله خمپاره را شلیک کند. قدرت تحرک و نرخ بالای شلیک خمپاره در نفربر خمپاره‌انداز براق، قابلیت منحصر به فردی را در نبرد‌های ناهم‌تراز و غیرمنظم ایجاد می‌کند.

بُراق با موشک‌انداز ضدتانک طوفان

نمونه بعدی نفربر بُراق قابلیت نصب و حمل موشک ضدزره طوفان را دارد و به دلیل دوزیست بودن نفربر، قابلیت تحرک بالا و عبور از موانع، نوعی سایت متحرک موشک ضدتانک محسوب می‌شود.

بُراق ضدهوایی

این نوع از نفربر بُراق با نام کبرا با امکان تجهیز به تیربار ضدهوایی ۲۳ میلی‌متری، توانایی عمل به عنوان یک واحد ضدهوایی را نیز دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала