در انتخابات گذشته مجلس 50 نماینده را رد صلاحیت کردند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای نگهبان قبول کردند که در ارزیابی قبلی خود از این 50 نفر دچار اشتباه بودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه‌های داخلی، شورای نگهبان 50 نفر از نمایندگان مجلس را رد صلاحیت کرد. شورای نگهبان  قبول کردند که در ارزیابی قبلی خود از این 50 نفر دچار اشتباه بودند.در این خطا امکان جبران وجود دارد.

معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان در این باره گفت:«جلسه اخیر حزب ندای ایرانیان با شورای نگهبان

به درخواست حزب ندای ایرانیان تشکیل شد. حزب ندای ایرانیان در راستای شعار اصلاحات گام به گام، تعامل و مدارا معتقد به گفتگو با ارکان‌های مختلف حاکمیت است. لذا به سراغ شورای نگهبان رفتیم و درخواست دادیم، این دیدار با استقبال کدخدایی همراه و این جلسه در شورای نگهبان برگزار شد.

در این نشست «خرازی» دبیرکل، «فراهانی» رئیس شورای مرکزی، شیخ محمدی معاون سیاسی، بنده به عنوان معاون اجرایی، «نور محمدی» رئیس ستاد انتخابات، «سالک» رئیس دفتر سیاسی و پیمان خواجوی از طرف حزب ندای ایرانیان حضور داشتند. هدف جلسه جلسه آسیب‌شناسی عملکرد شورای نگهبان، دفاع از تحزب، ارائه نظرات و پیشنهادهای حزب ندای ایرانیان در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها بود، گرفتن تائید صلاحیت محور اصلی دیدار نبود. محور اصلی گفت‌وگو و تعامل بین احزاب و شورای نگهبان بود.

آخرین جلسه علنی مجلس دهم در ایران + عکس - اسپوتنیک ایران
انتشار طرح شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات مجلس در ایران

اعضا معتقد بودند عملکرد شورای نگهبان در دوره‌های قبل باعث تضعیف تحزب شده است. تعدادی از حاضرین انتقاداتی در مورد روند تائید صلاحیت  شورای نگهبان داشتند و معتقد بودند که شورای نگهبان در روند بررسی‌ صلاحیت‌ها گاها افرادی که برای ساختار مجلس مناسب و شایسته بودند، رد کرده و از آن طرف افرادی تائید شدند که عملکرد های شبهه‌دار اقتصادی داشتند و پرونده‌های متعدد مالی و قضایی برای این افراد شکل گرفت.

حزب پیشنهاد خود را بر این مبنا مطرح کرد هر مکانیزم گزینش دو نوع خطا ممکن است داشته باشد. نوع اول خطایی است که فردی را که صلاحیت ندارند تائید می‌کنند، شورای نگهبان این خطا را داشته است به عنوان مثال در انتخابات گذشته مجلس 50 نماینده را رد صلاحیت کردند به این معنی که قبول کردند در ارزیابی قبلی خود از این 50 نفر دچار اشتباه بودند. در این خطا امکان جبران وجود دارد.

نوع دوم خطایی است که افراد صلاحیت‌دار را رد صلاحیت می‌کنید. این خطا بسیار خطرناک است چراکه این قبیل اشتباهات در بلند مدت نارضایتی افراد را به دنبال دارد. در مسئله تائید صلاحیت دو پارامتر شمول و انسجام مطرح است. شورای نگهبان به درستی روی انسجام حساس بوده و هست و افرادی را تائید صلاحیت می‌کند که بتوانند با هم کار کنند اما به شمول چندان توجهی نشده است. هم اکنون بخشی از بدنه اجتماع در حاکمیت نماینده ندارند و بخشی از اینها ممکن است به کف خیابان‌ها بیایند و مجبور باشید از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی هزینه کنید که این اعتراضات را آرام کنید».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала