گرانی دلار بیشتر ریشه سیاسی دارد

CC0 / Pixabay / بازار ارز ایران
 بازار ارز ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازار ارز از وقایع داخلی و خارجی تأثیر می پذیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، کارشناس اقتصادی در ایران متذکر شد که بازار ارز از وقایع داخلی و خارجی تأثیر می پذیرد و گرانی دلار بیشتر ریشه سیاسی دارد.

وی در این خصوص گفت:« بازار ارز تابع عرضه و تقاضاست و هر زمان یکی از این متغییرها تغییر کند، قیمت ارز نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. هرچند افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر دلیل اقتصادی و علمی ندارد و بیشتر ریشه سیاسی دارد.

بازیگران ارزی نیز در بازار شناخته شده اند و بازار ارز از وقایع داخلی و خارجی تأثیر می پذیرد، بنابراین زمانی که دولتی ها رسماً اعلام می کنند که اداره کشور مشکل است و بدون نفت نمی توانیم اداره کنیم، به بازار سیگنال منفی داده می شود.

تشدید مشکلات معلولان ایران به دنبال افزایش قیمت بنزین  - اسپوتنیک ایران
تشدید مشکلات معلولان ایران به دنبال افزایش قیمت بنزین

از دیگر دلایل افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر  می‌توان از مشخص شدن درآمدهای ارزی در بودجه 99، پایان سال میلیادی، زمان واریز شهریه های دانشگاهی برای ترم جدید، مسافرت های نوروزی، دورنمای منابع ارزی، صادرات نفت و البته افزایش قیمت بنزین نام برد.

افزایش قیمت بنزین تاثیر زیادی روی سایر قیمت ها دارد هرچند دولت تلاش دارد از طریق سرکوب قیمت ها مانع از افزایش قیمت کالا و خدمات بعد از افزایش قیمت بنزین شود ولی در این زمینه چندان موفق نبوده است. چالش های داخلی تاثیر مستقیم در بازار ارز دارد

اعلام شده بعد از افزایش قیمت بنزین، صرفه جویی 20-30 میلیون لیتری در مصرف بنزین داشتیم، بنابراین دولت می تواند تدابیری برای افزایش صادرات بنزین به کشورهای همسایه و ورود درآمدهای ارزی جدید به کشور داشته باشد تا از این طریق بازار ارز هم به آرامش برسد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала