ایران درباره آخرین وضعیت شیخ زکزاکی اظهار نظر کرد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران درباره آخرین وضعیت شیخ زکزاکی اظهار نظر کرد
ایران درباره آخرین وضعیت شیخ زکزاکی اظهار نظر کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقام ایرانی گفت که کمک به حل مشکل شیخ زکزاکی در دستور کار قرار دارد و ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی در این باره جواب دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص آخرین وضعیت آقای شیخ زکراکی و با توجه به دیدار اخیر معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور نیجریه در حاشیه نشست سران مجمع صادرکنندگان گاز در گینه استوایی اظهار داشت: در ملاقات اخیر دکتر نهاوندیان و آقای بوهاری رئیس‌جمهور نیجریه، موضوعات مختلفی در حوزه روابط اقتصادی، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آقای شیخ زکزاکی مطرح شد و علاوه بر این نیز در ملاقات‌ها و تماس‌های دیپلماتیک مستمری که در تهران و ابوجا داریم گفتگو درباره کمک جمهوری اسلامی ایران به حل مشکل در دستور کار قرار دارد و امیدواریم رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که با دولت نیجریه در حال انجام است، موجب تسریع در حل و فصل این مسئله شود.

پیشتر گزارش شده بود که شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه که از آذر 1394 در بازداشت خانگی به سر می‌برد، به زندان مرکزی ایالت "کادونا" در نیجریه منتقل شده است. این اقدام موجی از اعتراضات را به همراه داشت و در همین خصوص تجمعاتی اعتراض آمیز در داخل ایران و در حمایت از شیخ زکزاکی برگزار و انتقاداتی نیز نسبت به دیدار اخیر محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری ایران با محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه در حاشیه پنجمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گینه استوایی مطرح  شد.

شیخ ابراهیم زکزاکی متولد 1332 شمسی، روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی نیجریه با تأسیس این جنبش، 300 مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرده‌ و مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی، درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد و تعداد پیروان مکتب اهل بیت(ع) در نیجریه، در دهه 1390 شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها نفر رسیده است. سه تن از فرزندان شیخ زکزاکی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس در سال 1393 کشته شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала