حضور پررنگ زنان ايرانى در انتخابات مجلس

© Photo / Soheil Gargari انتخابات ایران
 انتخابات ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته جمال عرف معاون سیاسی وزیرکشور ایران، میزان مشارکت این دوره زنان در انتخابات مجلس ایران بسیار چشمگیر و پر رنگ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وزارت کشور ایران، یش از 15.5 هزار نفر به عنوان کاندیدای شرکت در انتخابات پارلمانی در ایران، که در فوریه 2020 برگزار می شود ثبت نام شده اند.

جمال عرف معاون سیاسی ستاد انتخابات مجلس ایران، گفت: همانطور که پیش بینی کردیم، تعداد کل ثبت نام کنندگان 15.618 نفر بوده است و افزود: تعداد آنها می تواند از 16 هزار نفر نیز فراتر رود.

به گفته وی، از کل افرادی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند، 88 درصد مرد و 12 درصد زن هستند.

ثبت نام شرکت کنندگان از اول دسامبر آغاز شده و هفت روز به طول انجامید و تا پایان تاریخ 7 دسامبر بود. پس از اتمام ثبت نام، نامزدها توسط شورای حمایت از قانون اساسی تصویب می شوند که کلیه شرکت کنندگان را برای رعایت موازین قانون اساسی بررسی می کنند.

انتخابات پارلمانی ایران، متشکل از 290 کرسی است، که هر چهار سال یکبار برگزار می شود و برای 21 فوریه 2020 انتخابات برنامه ریزی شده است. زنان بیش از 10٪ کاندیداها را برای انتخابات مجلس ایران تشکیل می دهند. حداقل 12٪ از نامزدهای ثبت نام شده برای انتخابات مجلس ایران، را زنان تشکیل می دهند. این موضوع روز یکشنبه توسط جمال عرف اعلام شد.

به نقل از ایسنا: از 88٪ کاندید ثبت نام شده مرد و 12٪ زن هستند. عرف افزود: روز شنبه شمارش متقاضیان تکمیل شد و تعداد کاندیداها به 16145 نفر رسید. قبلاً در مورد 14 هزار نامزد ثبت نام شده گزارش شده بود.

به گفته وی، 248 عضو فعلی مجلس و 633 نماینده از همه احزاب تقاضایی برای شرکت در انتخابات ارائه داده اند. کسانی که مایل هستند می توانند ظرف هفت روز از اول تا 7 دسامبر ثبت نام کنند. انتخابات قرار است در تاریخ 21 فوریه 2020 برگزار شود.

پس از اتمام مراحل ثبت نام، کلیه داوطلبان توسط شورای نگهبان قانون اساسی ایران تصویب می شوند. متقاضیانی که مطابق با پارامترهای قانون اساسی واجد شرایط رای دادن نیستند، مجاز نیستند.

انتخابات مجلس یک انتخابات مستقیم در ایران است که با رأی مستقیم مردم اعضای آن انتخاب می شوند و متشکل از 290 نماینده است. مدت تصدی نمایندگان چهار سال است و قبل از انقضاء اختیارات نمایندگان مجلس باید انتخابات جدید برگزار شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала