پرداخت غرامت به بازماندگان کشته شدگان حوادث اخیر در ایران

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leader via APپرداخت غرامت به بازماندگان کشته شدگان حوادث اخیر در ایران
پرداخت غرامت به بازماندگان  کشته شدگان حوادث اخیر در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی پیشنهادات مطرح شده در گزارش دبیر شورای امنیت ملی کشور از جمله پرداخت غرامت به بازماندگان کشته شدگان حوادث اخیر در ایران پذیرفت و گفت در رابطه با این حوادث باید "رافت اسلامی مبنا باشد".

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری مهر  آیت الله خامنه ای در پاسخ به گزارش ارائه شده از سوی دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که چندی قبل پیرامون نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث اخیرخدمت ایشان تقدیم شد، ضمن موافقت با پیشنهادات مطرح شده مقرر فرمودند: ... هرچه سریعتر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هرگروه با جهتی که به رافت اسلامی نزدیکتر است عمل شود.

گزارش ارسالی بر اساس دستوری که بلافاصله پس از رخدادهای اخیر از سوی رهبر جمهوری اسلامی به دبیر شورای عالی امنیت ملی برای  بررسی دقیق ریشه ها، عوامل و دلایل بروز ناآرامیها  و همچنین  رسیدگی سریع به وضعیت جانباختگان و خانواده های آنان ابلاغ گردید تهیه و ارائه شد.

در این گزارش پیشنهاد شد که بر اساس چارچوبهای قانونی موجود شهروندان عادی که بدون داشتن هیچگونه نقشی در اعتراضات و اغتشاشهای اخیر و در میانه درگیریها جان باخته اند در "حکم شهید" محسوب شده و خانواده های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند.

همچنین در خصوص قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی به هر نحو جان خود را از دست داده اند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده های آنان پیشنهاد گردید.

در مورد آن دسته از قربانیان حوادث اخیر نیز که به صورت مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده اند مقرر گردید پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود و خانواده های آنان متناسبا مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند.

رهبر جمهوری اسلامی  در مورد نحوه مواجهه با خانواده های گروه سوم نیز که مشکوک به شرارت بوده اند نیز امر بر "رآفت اسلامی" وتوجه به خانواده ها نمودند.

با توجه به دستور و تاکیدات آیت الله خامنه ای از چندی قبل کار رسیدگی به پرونده های تشکیل شده برای جانباختگان و مصدومین رخدادهای اخیر در سطح استانها آغاز شده است.

در اواسط ماه نوامبر، اعتراضاتی در بسیاری از شهرهای ایران  در رابطه با تصمیم مقامات مبنی بر افزایش قیمت بنزین و اعلام سهمیه برای آن برگزار شد. برخی از اعتراضات صلح آمیز و بعضی دیگر همراه با خسارت به اموال عمومی بودند. عبدالرضا فضلی وزیر کشور اعلام کرد بین 130 تا 200 هزار نفر در این اعتراضات شرکت کردند. سازمان عفو ​​بین الملل پیشتر آمار 208 نفر کشته در ایران را در جریان اعتراضات  گزارش داده بود. این سازمان به اطلاعات به دست آمده از "منابع معتبر" تکیه می کند و خاطرنشان می کند که این رقم ممکن است بیشتر باشد. فیلم های ویدئویی عفو بین الملل نشان می دهد که مقامات امنیتی ایران اجازه تیراندازی به تظاهرکنندگان غیرمسلح را داشته اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала