اروپایی‌ها ناقض بزرگ و صد در صدی برجام هستند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ایران و اروپا
 ایران و اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای اروپایی در عمل در حال اجرای سیاست ترامپ هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، استاد دانشگاه ایران اعلام کرد که کشورهای اروپایی در عمل در حال اجرای سیاست ترامپ و ناقض بزرگ و صد در صدی برجام هستند.

وی در ادامه گفت:«این رویکرد و رفتار نشان دادن سیاست «چماق بدون هویج» است. از یک طرف با مکانیسم ماشه تهدید می‌کنند و از سویی با امتیاز پوچ و خالی پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس سعی دارند ایران را راضی‌ نگه دارند. اروپایی‌ها به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کنند و این ما هستیم که در این مدت به همه تعهدات خود عمل کرده‌ایم و در همین شرایط فعلی که گام به گام تعهدات را کاهش می‌دهیم باز ایران است که بیش‌ترین تعهدات را اجرا می‌کند اما ادامه این روند ممکن نیست. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند برجام حفظ شود باید تعهداتشان را کامل انجام دهند وگرنه ایران راه دیگری جز این‌که به تدریج از تمامی تعهداتش صرف نظر کند، ندارد.

صرف این‌که به عضویت این ساز و کار درآیند برای ما ارزشی ندارد. مهم این است که به آنچه برای این ساز و کار تعریف شده است عمل کنند. اگر همه کشورهای جهان هم عضو این ساز و کار شوند در حالی که تعهد و اقدامی در چارچوب آن به نفع ایران انجام نگیرد، چه ارزشی خواهد داشت! ایران انتظار دارد در این چارچوب تجارت با ایران رونق گیرد و عادی سازی شود و صادرات و واردات نفتی و غیرنفتی در این زمینه انجام گیرد.

موسوی: اروپا بجای اظهارات مداخله آمیز پاسخگوی تعهدات برجامی باشد - اسپوتنیک ایران
موسوی: اروپا بجای اظهارات مداخله آمیز پاسخگوی تعهدات برجامی باشد

این‌که مکانیسم ماشه می‌تواند تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را دوباره فعال سازد، باید گفت این مساله در حالی که تصمیمات کنونی آنها همان شرایط را برای ما ایجاد کرده است فرقی ندارد. اما اروپایی‌ها باید بدانند که هرگز دیگر چنین توافقی را با ایران نخواهند داشت.

از طرفی هیچ فرد عاقلی نیست که در چنین شرایطی بر مذاکرات مجدد تاکید کند چون عملا چنین کاری یعنی پذیرفتن شکست و این مساله آمریکا را مقابل ایران جسوتر خواهد کرد و باعث می‌شود آنها بر سر هر مساله ای تحریم‌ها علیه ایران را به کار ببندند و عملا چراغ سبزی برای اعمال تحریم‌های متعدد و مکرر است و دیگر ما را رها نخواهند کرد از این رو عدم توجه به مذاکره با آمریکا در این شرایط یک امتیاز مثبت برای ایران است.

صرف نظر از نقاط قوت و ضعف برجام که برای همه افراد منصف روشن است این مساله حایز اهمیت است که با اجرای برجام حتی بعد از خروج آمریکا از این توافق و عدم پایبندی اروپا به تعهداتش، جامعه جهانی و افکار عمومی ایران دیدند که ما انعطاف لازم را نشان دادیم و امتیاز دادیم تا تنش‌ها فروکش کند و شرایط عادی شود و بهانه‌ها از کسانی که مدعی بودند ایران در منطقه و جهان مشکل ساز است گرفته شود.»

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала