درگذشت افسر اطلاعات شوروی، که در طول جنگ جهانی دوم در ایران فعالیت می کرد

© Sputnik / Aleksey Sverdlov /  مراجعه به بانک تصاویر درگذشت افسر اطلاعات شوروی، که در طول جنگ جهانی دوم در ایران فعالیت می کرد
درگذشت افسر اطلاعات شوروی، که در طول جنگ جهانی دوم در ایران فعالیت می کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گوهر وارتانیان، افسر افسانه ای اطلاعاتی شوروی که سال ها در ایران فعالیت می کرد در سن 94 سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ایوانف، رئیس دفتر مطبوعاتی سرویس اطلاعاتی خارجی روسیه گفت: گوهر وارتانیان، افسر افسانه ای اطلاعاتی و جاسوس شوروی که سال ها در ایران فعالیت می کرد در سن 94 سالگی دارفانی را وداع گفت.

گوهر لئونوونا وارتانیان در 25 ژانویه سال 1926 درلنیناکان (گومری) در ارمنستان متولد شد. در اوایل دهه 1930، خانواده وی به ایران نقل مکان کردند. در 16 سالگی، او به گروه ضد فاشیست که در آن شوهر آینده اش گئورگ آندریویچ وارتانانیان حضور داشت پیوست. در سال 1943، به عنوان بخشی از این گروه، برای اطمینان از امنیت کنفرانس تهران در این عملیات شرکت کرد. در سال 1951، زوج وارتانیان به اتحاد جماهیر شوروی بازگشتند، در 1956 آنها با موفقیت از موسسه زبانهای خارجی ایروان فارغ التحصیل شدند. در سال 1986، پس از 30 سال کار مثمر ثمر در شرایطی که به طور غیرقانونی زندگی می کردند، گوهر و گئورگ وارتانیان به وطن بازگشتند. این زن و شوهر با نام مستعار هنری و آنیتا فعالیت می کردند و از آنها با نام ماموران اطلاعاتی افسانه ای یاد می شود.

پیشتر همسر گوهر ورتانیان، گئورگ وارتانیان در سن 88 سالگی در بیمارستانی در مسکو درگذشت. دمیتری مدودف در پیامی، آقای وارتانیان را "شخصیتی درخشان و یک وطن پرست واقعی" خواند. گئورگ وارتانیان در تعدادی از ماموریت های دشوار و تاریخی از جمله در تامین امنیت جلسه سران متفقین در تهران حضور داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала