جامعه شناس ایرانی: در آینده هیچ کس جلودار قدرت لشکر گرسنگان نخواهد بود

© Photo / fardanewsجامعه شناس ایرانی: در آینده هیچ کس جلودار قدرت لشکر گرسنگان نخواهد بود
جامعه شناس ایرانی: در آینده هیچ کس جلودار قدرت لشکر گرسنگان نخواهد بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک جامعه‌شناس ایرانی با اشاره به اعتراضات اخیر گفت که چنین اعتراضاتی جز خراب کردن جامعه و جز بن‌بست‌های شدید پیش‌روی جامعه هیچ نتیجه‌ای ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، سعید معیدفر، جامعه شناس ایرانی در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا به ارزیابی و تحلیل اعتراضات اخیر در ایران پرداخت و گفت: " نکته مهم این است که ما به زعم خودمان می‌خواهیم مسائل و روندها را پیش ‌ببریم و یا دل‌مان می‌خواهد در چارچوب مورد نظر ما هر چیزی قرار بگیرد. اساسا ماهیت اتفاقاتی که طی چند روز گذشته افتاد، کاملا حتی با آنچه در دی ماه سال 96 اتفاق افتاد، متفاوت بود."

دود و آتش اعتراضات علیه گران شدن قیمت بنزین در ایران - اسپوتنیک ایران
دود و آتش اعتراضات در ایران

وی افزود: " همچنین ماهیت این اتفاقات کاملا متفاوت با ماهیت اتفاقات سال 88  یا قبل از آن بود. ماهیت اعتراضات پیشین ماهیت سیاسی داشت و تقریبا بیشترین محمل آن طبقه متوسط، جامعه نخبگان و یا به عبارتی کسانی بودند که درصدد اصلاح امور بودند و در واقع می‌توان گفت در آن زمان هنوز نارضایتی طبقات پایین جامعه علیرغم سوءکارآمدی‌ها و کارکردهایی که در کشور طی این دهه‌ها وجود داشت به مرز بحران نرسیده بود. اعتراضات قبلی بسیار مسالمت‌آمیز بود و معترضان خواهان آن بودند که برای اداره کشور باید دست به اصلاحات اساسی زد."

معاون حقوقی رئیس جمهور ایران: باید محلی برای اعتراضات مردمی تامین شود - اسپوتنیک ایران
معاون حقوقی رئیس جمهور ایران: باید محلی برای اعتراضات مردمی تامین شود

این جامعه شناس با اشاره به وقایع سال 1388 خاطرنشان کرد: "  راهپیمایی میلیونی در سال 88 توام با سکوت برگزار شد، اما بعد دیدیم که با چه شیوه ای برخورد شد. نتیجه آن برخوردها هم این بود که طبقه متوسط، اندیشمندان و روشنفکران عملا از دور کنار رفتند. امروز بعد از ۱۰ سال از آن تاریخ عملا دیگر دانشگاه‌ها آرام شدند، طبقه متوسط به حاشیه رفت و هر روز کوچکتر شد و اندیشمندان و نخبگان یا از کشور رفتند و یا خانه‌ نشین شدند و از دور مداخله خارج شدند، چراکه نمی‌خواستند از طریق خشونت ‌آمیز تغییرات ایجاد شود."

وی تاکید کرد: " امروز ما مانده‌ایم با یک اقتصاد ورشکسته، فسادها، تبعیض‌ها و سیاست‌های غلطی که طی 30 الی 40 سال باعث تخلیه روستاها شد. در حاشیه کلان‌شهرهایی که در آنها ثروت و منابع اقتصادی متمرکز شده، لشکر گرسنگانی شکل گرفته است که هر روز برای هجوم به کلان‌شهرها آماده‌ تر و با انگیزه‌ تر هستند. اگر به اتفاقاتی که در سال 96 و هفته گذشته رخ داد، دقت کنیم می‌بینیم که اغلب کانون اعتراضات که به شورش انجامید و کلی خرابی به بار آورد، درست در همان حاشیه کلانشهرها و مناطق محروم است که لشکر بیکاران، گرسنگان و محذوفین قرار دارد."

وی در بخشی از گفتگوی خود در پاسخ به این سوال که راهکار برای برون رفت از این معضل در کشور چیست، گفت: " متاسفانه تمام معتمدین ما و تمام افرادی که می‌توانستند در این فرآیند کمک کنند و در میان مردم اعتبار داشته و مردم به آنها اعتماد داشتند و می‌توانستند مردم را از رفتارهای خشونت بار برحذر بدارند بی‌تاثیر شده‌اند. همه این افراد با اتهامات و روایت‌های وابسته و خارجی، دزد و فاسد بی‌اعتبار شدند و چنان بی‌اعتبار شدند که هیچ کسی نیست که در آینده اوضاع بدی که پیش روی ما است را کنترل کند. سیاستمداران ما فعلا ممکن است بتوانند با برخورد‌های امنیتی اوضاع را جمع کنند اما در واقع این لشکر گرسنگان چنان قدرتی خواهند داشت که هیچ کسی جلودار آنها نیست."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала