تعهدات برجامی کاهش خواهد یافت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عراقچی: صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، معاون وزیر امور خارجه ایران در دیدار با وزیر امور خارجه هلند بر عزم دولت برای کاهش تعهدات برجامی تا زمان تامین منافع ایران تاکید کرد.

عراقچی در خصوص کاهش تعهدات برجامی تاکید نمود:« این اقدام در چارچوب حقوق ایران در برجام صورت می گیرد و تا زمان تامین منافع ایران ادامه خواهد یافت. صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود و ابتکار صلح هرمز با همین هدف طراحی شده است. هیچ نیازی به ائتلاف هائی که تنها منجر به افزایش تنش در منطقه می شود نیست».

معاون وزیر امور خارجه ایران از بی عملی اروپا در خصوص اجرای تعهدات خود در برجام و تبیین گام های چهارگانه ایران در کاهش تعهداتش ذیل برجام انتقاد کرد و گفت:«اگر اروپا خواستار حفظ برجام است باید در این زمینه آماده پرداخت هزینه باشد. ق ایران برای توقف تمام یا بخشی از تعهداتش در برجام به رسمیت شناخته شده و آنچه که ایران تاکنون انجام داده است، نقض برجام به شمار نمی رود».

 تنگه هرمز  - اسپوتنیک ایران
کاهش سطح هشداردهی امنیتی در تنگه هرمز از سوی انگلیس

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

پس از انتشار این بیانیه، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала