چرا ناگهان در ایران قیمت بنزین افزایش یافت؟ + ویدئو

© Sputnik / Siavash Sobhgahi پمپ بنزین تهران
پمپ بنزین تهران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعتراض مردم به افزایش بهای بنزین، منجر به درگیری معترضین با نیروهای امنیتی و کشته شدن 11 نفر در بهبهان، شیراز، تهران و کرمانشاه شد.

افزایش ناگهانی 300 درصدی قیمت بنزین در ایران، سبب اعتراض  مردم در چندین شهر ایران شده است. از نخستین ساعات روز جمعه 15 نوامبر قیمت بنزین در ایران به شدت افزایش یافت و دو نرخی شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی 1500 تومان و هر لیتر بنزین آزاد 3 هزار تومان. قیمت بنزین سوپر نیز به 3500 تومان رسیده است.

به گفته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیشنهادی برای افزایش قیمت بنزین تا 5 هزار تومان برای هر لیتر نیز بوده که او با آن مخالفت کرده است، زیرا به گفته وی بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم می‌شد.

​دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی نمایندگان مجلس ایران اعلام کرده‌اند که مسئول این افزایش قیمت نیستند. بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در توییتر‌ نوشت: «مردم بدانید که این تصمیم‌گیرى بدون نظر نمایندگان صورت گرفته است».

این نماینده مجلس ضمن انتقاد از مقایسه قیمت بنزین در ایران با کشورهای دیگر نوشته است: «مقايسه يك طرفه قيمت بنزين بدون مقايسه درآمد كارمند و كارگر و ارزش پول ملى كشورهاى دیگر، یعنی محاسبه درآمد مردم با ريال و محاسبه هزينه ها با دلار. در مقایسه منصفانه با کشورهای دیگر، وقتی درآمد معمول و حداقلی مردمی هزار الی 1500 دلار است و بنزین را یک دلارمی‌خرند. در جامعه ما که حداقل درآمد صد الی 150 دلار است، قیمت منصفانه، یک دهم دلار یعنی حدود هزار تومان است.»

همزمان با شروع اعتراضات در چندین شهر ایران، اینترنت سراسر ایران با اختلالات گسترده مواجه شده است. نت‌بلاکز که بر وضعیت اینترنت در جهان نظارت دارد در یک توییت به صورت رسمی اعلام کرد که همزمان با آغاز اعتراض‌ها، افت شدید در ارتباط اینترنتی ایران در اپراتورهای موبایل و تلفن ثابت رخ داده است.

تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت بنزین بعداز ظهر روز جمعه 15  نوامبر در چند شهر کشور صورت گرفت که برخی از این تجمعات با پادرمیانی مردم و پلیس پایان یافت. در شهرهای خوزستان و سیرجان کرمان این اعتراضات بیشتر بوده است. در اهواز تجمعات 100 تا 150 نفره در چند نقطه شهر برگزار شد.

​روابط عمومی فرمانداری امیدیه، اعلام‌کرد  که جاده امیدیه به دیلم به عنوان اعتراض به افزایش قیمت بنزین بسته ‌شده است.

 علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس، گفت که با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین به یکباره و بدون اطلاع‌رسانی قبلی صورت گرفته جمعی از نمایندگان درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی موضوع افزایش قیمت بنزین را داشتند که این موضوع در جلسه هیئت رئیسه مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. موضوع افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا از نظر شرایط زمانی و اجتماعی این کار به مصلحت بوده یا نه و همچنین پیامدهای مثبت و منفی آن خصوصا تاثیر آن بر قشر متوسط و ضعیف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر در اطلاعیه مجمع تشخیص مصلحت آمده است، «رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ مصاحبه، سخنرانی یا پیامی در تایید یا حمایت از افزایش نرخ بنزین در روزهای اخیر نداشته است. در مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ بحثی درباره گران شدن بنزین نبوده است. این موضوع از اختیارات دولت و مجلس است.»

در سهمیه‌بندی جدید، قیمت بنزین با سهمیه لیتری هزار و 500 تومان و بنزین آزاد، لیتری سه هزار تومان تعیین شد. تا پیش از این و در جریان دوران بنزین تک‌نرخی، قیمت بنزین هر لیتر هزار تومان بود.

شهروندان صاحب خودرو برای استفاده از سهمیه خود باید از کارت سوخت استفاده کنند. افزایش قیمت بنزین به شکل ناگهانی در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه اعلام و از نخستین ساعات بامداد جمعه اجرا شد.

​در مجموع تاکنون در هفت شهر کشور (اهواز، امیدیه، ماهشهر، بهبهان و خرمشهر در استان خوزستان و مشهد در استان خراسان رضوی و سیرجان در استان کرمان)، اعتراض‌هایی به افزایش قیمت بنزین دیده شده است. بر اساس گفته‌های برخی از مخاطبان ما، اینترنت در بعضی‌ها از شهرها مانند امیدیه و اهواز مختل، ضعیف و در برخی جاها قطع شده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی که نماینده شهرستان های رباط کریم و بهارستان نیز است، ضمن انتقاد از اصلاح قیمت بنزین گفت: اعتراضات مردمی به حق است، اما باید این انتقادات را از آشوب گری متمایز کرد، چرا که همگان دیدند، در کمال آرامش انتقادات انجام شد.

رییس سازمان صمت استان تهران نیز تاکید کرد، که با توجه به عدم افزایش قیمت گازوئیل، افزایش قیمت کالاها در پی اصلاح قیمت بنزین توجیهی ندارد. در همین راستا بازرسان سازمان صمت در سراسر استان تهران به طور شبانه روزی بر قیمت ها کنترل دارند و با سودجویان برخورد می شود.

حجت الاسلام سید محسن محمودی  در این خطبه ها از مسئولین خواست، با نظارت های دقیق مانع سودجویی عده ای از اصلاح قیمت بنزین شد و وی تعبیر « خون مردم را در شیشه کردن» را برای این سودجویان به کار برد.

​محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه 15 نوامبر ساعتی پس از انتشار اخبار مربوط به ناآرامی و درگیری در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به افزایش قیمت بنزین اعلام کرد: «سازمان برنامه و بودجه متعهد شده است درآمد 30 هزار میلیارد تومانی حاصل از افزایش حامل‌های انرژی به 18 تا 19میلیون خانوار ایرانی که بیش از 60 میلیون نفر خواهد بود، اختصاص یابد.»

اعلام خبر افزایش بهای بنزین با واکنش گسترده بسیاری از شهروندان در شهرهای مختلف ایران همراه بود. در طول روز جمعه و شامگاه همان روز ناآرامی‌ها به ویژه در شهرهای سیرجان، اهواز، مشهد، شیراز و بهبهان گزارش شد. شدت اعتراض‌ها در سیرجان بیش از سایر شهرها بود، به طوری که گروهی از شهروندان معترض تلاش داشتند تا یک مخزن نفت را آتش بزنند.

​​در این میان فرماندار سیرجان بامداد شنبه کشته شدن یک نفر در ناآرامی‌های شب گذشته در این شهر را تأیید کرد.اما هنوز دلیل کشته شدن این فرد مشخص نیست که تیر خورده یا خیر.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала