گمانه زنی ها درباره افزایش یارانه و قیمت بنزین

© AFP 2023 / STRگمانه زنی ها درباره افزایش یارانه و قیمت بنزین در ایران
گمانه زنی ها درباره افزایش یارانه و قیمت بنزین در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی روزهای گذشته دو شایعه بزرگ اقتصادی درباره یارانه نقدی و قیمت بنزین در ایران شنیده می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل برترین‌ها، مانه از شهریور تا آبان، 200 هزار خانوار، نزدیک به یک میلیون نفر از فهرست دریافت یارانه حذف شدند. در واقع سه دهک بالا از دریافت یارانه حذف می‌شوند.

قرار است که این رقم در جیب دهک‌های پایین و ضعیف برود، آن‌طور که روحانی هم پالس داده، احتمال افزایش یارانه نقدی تا 160 هزارتومان وجود دارد البته برای اقشار ضعیف. البته بدبین‌ها می‌گویند آن رقم مازاد جبران کسری بودجه کند.

دولت ایران ماهیانه به چند نفر یارانه پرداخت می کند - اسپوتنیک ایران
دولت ایران ماهیانه به چند نفر یارانه پرداخت می کند

شایعه دوم که سهمگین‌تر هم به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین تا 2000 تومان است. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هم تلویحا تایید کرده، توجیه هم این است که آن‌ها که ماشین ندارند از این افزایش قیمت به طور مستقیم منتفع شوند و آن رقمی که از افزایش بدست می‌آید در قالب خدمات مستقیم و غیر مستقیم دولت به جیب آن‌ها برود. در این صورت بنزین با دو نرخ 600 (سهمیه‌ای) و 2000 (آزاد) عرضه خواهد شد.

احمد امیرآبادی عضو هیات‌رئیسه مجلس ایران خبر داد:‌ مجلس بارها مخالفت خود را مبنی بر افزایش قیمت بنزین اعلام کرده و حالا که دولت از اصرار خود ناامید شده، سراغ شورای هماهنگی سران قوا رفته است. وی با تاکید دوباره مبنی بر مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین، اظهار داشت:‌ اگر هم قرار است این مهم رخ دهد باید طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها منابع حاصل از آن به مردم بازگردانده شود.

ممدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران نیز در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و آثار تورمی و شوک اقتصادی به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین در برهه فعلی امری غلط باشد، به عبارت دیگر در وضعیت فعلی که تخلیه تورمی در کشور را شاهد هستیم وارد شدن یک شوک تورمی دیگر به صلاح کشور نیست.

همزمان با برخی گمانه زنی‌ها درباره افزایش قیمت بنزین اما آنطور که مسوولان دولتی اعلام کرده‌اند فعلا خبری از سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت این فرآورده نفتی نیست و هنوز دولت تصمیم نهایی در این باره را اتخاذ نکرده است.

در هیمن رابطه سخنگوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تاکنون مصوبه‌ای در این باره ابلاغ نشده است و اطلاعی نیز از برنامه دولت و مجلس در این‌باره نداریم و  مطالب منتشرشده صرفا نظر شخصی بوده و فاقد اعتبار است.

وزیر نفت ایران نیز گفته است: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند هر وقت دستوری به ما داده و ابلاغ شد به اطلاع مردم می‌رسانیم و همه تلاشمان را می‌کنیم که اگر هم هر کاری می‌شود خیرش بیشتر به طبقات ضعیف جامعه برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала