واکنش ظریف به بیانیه وزرای خارجه اروپایی در باره برجام

© AP Photo / Ebrahim Norooziمحمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: فقط یک تعهد را نشان دهید که در ماه‌های گذشته به آن عمل کرده‌اید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به بیانیه وزرای خارجه اروپایی درباره برجام واکنش نشان داد و گفت فقط یک تعهد را نشان دهید که در ماه‌های گذشته به آن عمل کرده‌اید.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه وزرای خارجه اروپایی و با ضمیمه کردن نامه 6 نوامبر 2018 خود خطاب به هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام نوشت:« خطاب به همتایانم در اتحادیه اروپایی و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان:

1 ــ «به تعهدات خود ذیل برجام کاملاً پایبند بوده‌ایم.»، شما؟! واقعاً؟!فقط یک تعهد را نشان دهید که در 18 ماه گذشته به آن عمل کرده‌اید.

2 ــ وقتی که شما مشغول دفع‌الوقت بودید، ایران مکانیزم رفع اختلاف را به جریان انداخت و آن را به اتمام رساند.ما اکنون در حال استفاده از اقدامات جبرانی مندرج در پاراگراف 36 برجام هستیم. به نامه ششم نوامبر 2018 من مراجعه کنید».

ظریف: چند جانبه‌ گرایی از سوی آمریکا در معرض خطر است - اسپوتنیک ایران
ظریف: چند جانبه‌ گرایی از سوی آمریکا در معرض خطر است

به‌دنبال اجرایی شدن گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود، آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپایی روز 11 نوامبر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در صورت ادامه روند کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، یکی از سازوکارهای حل اختلاف موجود در برجام دوباره اعمال‌شدنی و تحریم‌های سازمان ملل بازگشتنی است.

سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان به‌همراه اتحادیه اروپا در این بیانیه مدعی شده‌اند که فعالیت‌های اخیر ایران مانع تلاش‌های آنها برای خنثی کردن تنش‌ها در خاورمیانه است. آنها همچنین گفته‌اند که به‌شدت نگران تصمیم ایران به ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو هستند.

سه کشور همچنین اعلام کردند که اقدام ایران «پیامدهای بالقوه‌ای برای گسترش سلاح هسته‌ای» به‌همراه دارد. در این بیانیه آمده است: «ما آمادگی خود را برای منظور کردن تمامی سازوکارهای موجود در برجام، از جمله سازوکار حل اختلاف با هدف حل مشکلات مربوط به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران را اعلام می‌کنیم».

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала