ایران برجام را حفظ می‌کند

اشتراک
روحانی: با ادامه برجام سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی امنیتی و دفاعی دست پیدا خواهیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود با ادامه برجام سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی امنیتی و دفاعی دست پیدا خواهیم کرد. سال آینده اگر این برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود.

روحانی با اشاره به امضای توافقنامه برجام تصریح کرد:« ما با 6 کشور و قدرت بزرگ یک توافقی را امضاء کردیم، اما ‌این وسط یکی از کشورهای از این توافق خارج شد که ما چند کار می‌توانستیم انجام بدهیم و شیوه‌های مختلف داشتیم، یک عده می‌گفتند شما بلافاصله خارج شوید و یک عده می‌گفتند که در هر شرایطی ‌در این توافق بمانید و یک هم عده می‌گفتند که یک راه بینابین انتخاب کنید و این راه بینابین به نفع ما‌ست.

‌‌سال‌هاست خرید سلاح از طرف ایران طبق توافقنامه سازمان ملل ممنوع است و خرید سلاح کشور دیگر از ایران ممنوع است یعنی نمی‌توانیم سلاح بفروشیم. طبق این توافق و قطعنامه 2231 و سال آینده اگر این برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما به راحتی می‌توانیم سلاح بخریم و بفروشیم و به دنیا صادر کنیم و یکی از آثار مهم این توافق است.

نتیجه تعلل اروپایی ها می تواند پایان برجام باشد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نتیجه تعلل اروپایی ها می تواند پایان برجام باشد

اگر از برجام خارج شویم قطعنانه‌های شورای امنیت علیه ایران برمی‌گردد. ‌باید فکر کنیم منافع کشور‌ کجاست؟ حالا منافع ما در ماندن است آیا دیگران دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یکجانبه عمل کنید این درست نیست و ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم و تلاش داشتیم برجام را حفظ کنیم اما در عین حال ‌هم آنچه را در توافق قرار گذاشته بودیم انجام بدهیم را پله‌پله در حال کاهش هستیم.

امروز ‌توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ‌از هر زمان دیگری در شرایط ‌بهتر قرار دارد. ‌در این مدت ‌تلاش کردیم صنعت هسته‌ای توسعه پیدا کند و تحقیقات ادامه یافت و ‌چندی پیش رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ‌تعداد سانتریفیوژهای ایران افزایش یافت، ضمن حفظ توافق برجام، حقوق مردم ایران را پاس ‌داشتیم، ‌اما در برابر دشمنان خود تسلیم نمی‌شویم».

‌رئیس جمهور ایران خطاب به آمریکایی‌ها گفت:«‌ بدخواهان ایران بدانند شما با تحریم و فشار، نمی‌توانید این ملت بزرگ، غیور و دلاور ‌را ‌به زانو در بیاورید، ما با همه توان در برابر دشمنانمان می‌ایستیم. ما کار خلافی نکردیم و طبق قانون عمل کردیم. به ما اعتراض می‌کنید چرا فردو را راه‌اندازی کردید و اعتراض می‌کنید چرا غنی‌سازی می‌کنید و چرا آب سنگین اراک را ‌راه‌اندازی می‌کنید، اگر‌ روزی شما به همه تعهدات عمل کردید ما هم بر‌می‌گردیم به همه تعهدات عمل می‌کنیم تعهدات یکجانبه نیست.

در برجام سر ‌هیچ‌کس کلاه نرفته است. مگر در مذاکرات برجام ‌وزیرخارجه، مذاکره‌کننده و حقوقدان نداشتید، اگر سرتان کلاه‌ رفته به فکر سر خودتان باشید، تقصیر ما چیست ما نشستیم با شما دو سال حرف زدیم و چانه زدیم و گفت‌وگو کردیم در واقع رسیدیم به یک توافق و امضاء کردیم. همچین چیزی مقبول نیست و در این توطئه آمریکا خوشبختانه جز یکی دو کشور هیچ‌کس از آمریکا حمایت نکرد و همه ‌و حتی اروپایی‌ها ‌‌آنها را محکوم کردند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала