عراقچی: سازوکار اینستکس باید امکان خرید نفت ایران توسط اروپا را تامین کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / عراقچی: سازوکار اینستکس باید امکان خرید نفت ایران توسط اروپا را تامین کند
عراقچی: سازوکار اینستکس باید امکان خرید نفت ایران توسط اروپا را تامین کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر خارجه ایران، عباس عراقچی اعلام کرد که ایران بر این مسئله اصرار دارد که به کمک سازوکار اینستکس، اروپا بتواند نفت ایران را خریداری کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک در باب انتظارات ایران از اینستکس گفت:" این سیستم، بسیار دیرهنگام و در سطح پایینی در حال عملیاتی شدن است، هنوز هم به صورت کامل عملیاتی نشده است. در واقع این سیستم تهاتر مالی میان ایران و اروپا است که صادرات و واردات ایران و اروپا را به صورت تهاتر مدیریت مالی می کند. به اعتقاد ما این ساز و کار در صورتی موفق خواهد بود که اروپایی ها از ایران نفت خریداری کنند، چرا که رقم عمده صادرات ایران به اروپا نفت است، اگر نفت از ایران خریداری نشود، پول زیادی برای تهاتر شدن باقی نمی ماند و لذا نمی توان به این ساز و کار مالی به عنوان ابزاری کارآمد که تامین کننده تمام نیازهای مالی و بانکی بین ایران و اروپا است نگاه کرد، این یک آب باریکه کوچکی است که در همان حد هم باید برایش ارزش قائل شد."

موسوی: بدون خرید نفت، اینستکس توقعات ما را برآورده نمی کند - اسپوتنیک ایران
موسوی: بدون خرید نفت، اینستکس توقعات ما را برآورده نمی کند

پیش از این، سرگئی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه گفته بود که ساز و کار کشورهای اروپایی، اینستکس برای تسویه حساب مالی با ایران، فعلا فقط روی کاغذ اعتبار دارد.

رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ در 8 مه 2018 از خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران و همچنین از سرگیری تحریم های اقتصادی علیه تهران خبر داد. بدنبال آن، کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد خود را برای جبران خسارات ناشی از اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده و اطمینان از احتمال تجارت با عبور از محدودیت های ایالات متحده اعلام کردند. فرانسه، آلمان و انگلستان تصمیم گرفتند كه سازوكاری مشترک برای امکان تبادل مالی با ایران (اینستکس) ایجاد کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала