صالحی: ایران به ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر اطمینان کامل دارد

© AP Photo / Ebrahim Norooziصالحی: ایران به ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر اطمینان کامل دارد
صالحی: ایران به ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر اطمینان کامل دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: پروژه احداث واحدهای جدید نیروگاه بوشهر، طبق برنامه زمان بندی شده به پیش می رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پرس تی وی، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم آغاز بتن‌ریزی ‌دومین راکتور هسته‌ای نیروگاه اتمی بوشهر گفت: ایران کاملا به ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر اطمینان دارد. نیروگاه بوشهر از امنیت و ایمنی کامل برخوردار است. امنیت آنها توسط نیروهای نظامی تأمین می شود و ایمنی آن تحت نظارت ارگان های بین المللی مثل وانو و اوزارت است که از مسائل ایمنی نیروگاه بازدید و توصیه های لازم را می کنند و اطمینان خاطر نسبت به ایمن بودن نیروگاه می دهند.

وی افزود: ساخت واحدهای جدید نیروگاه هسته ای بوشهر به طور کامل و طبق برنامه جلو می رود. طول و عمر هر نیروگاه هسته ای قریب به 60 سال است و می تواند بیشتر شود. هر نیروگاه 5 میلیارد دلار هزینه می برد و در ظرف شش سال می تواند هزینه اولیه را برگرداند.

صالحی انرژی هسته ای را جزو انرژی های پاک برشمرد و اضافه کرد: هر هزار مگاوات نیروگاه هسته ای مانع انتشار هفت میلیون تن آلاینده یا گازهای گلخانه ای می شود و در افقی تا 1406 دارای سه هزار مگاوات برق هسته ای خواهیم بود که مانع انتشار بیش از 21 میلیون تن گازهای آلاینده خواهد شد و نیروگاه بوشهر سالانه 660 میلیون دلار صرفه جویی برای کشور دارد. 

وی همچنین عنوان کرد: نیروگاه بوشهر می تواند در آینده بین 200 هزار تا 400 هزار مترمکعب آب شیرین به مردم بوشهر تحویل بدهد.

الکساندر لاکشین، رئیس اتم استروی اکسپورت و معاون شرکت روس اتم نیز طی سخنانی به همکاری های هسته ای صلح آمیز ایران و روسیه اشاره و عنوان کرد: ما توانستیم نیروگاه اول بوشهر را جهت بهره برداری تحویل بدهیم. واحد اول نیروگاه بوشهر بیشتر از 40 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق تولید کرده است و 40 میلیون متر مکعب توانستیم اکسیژن را حفظ کنیم. امیدواریم در احداث نیروگاه جدید با هیچ مشکلی مواجه نشویم و در موعد مقرر کار انجام شود و این نیروگاه ها به پیشرفت و رفاه ملت ایران کمک کند.

ساخت واحدهای انرژی نیروگاه هسته ای بوشهر بزرگترین پروژه بین روسیه و ایران به حساب می آید. در نوامبر 2014، فدراسیون روسیه و ایران قراردادی را برای ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر(پروژه بوشهر-2) به صورت ساخت کامل امضا کردند. مراسم رونمایی از پروژه بوشهر-2 در تاریخ 10 سپتامبر 2016 برگزار شد. در واحد های شماره 2 و 3 این پروژه، راکتورهای روسی با بالاترین سطح مورد نیاز ایمنی نصب می شوند. ظرفیت کل این دو واحد جدید 2.1 هزار مگاوات است. پیش بینی می شود اجرای پروژه بوشهر-2 10 سال به طول انجامد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала