ایران می گوید پرونده عامل اف بی آی در ایران مفتوح است

© AP Photo / Manuel Balce Cenetaایران می گوید پرونده عامل اف بی آی در ایران مفتوح است
ایران می گوید پرونده عامل اف بی آی در ایران مفتوح است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات ایران می گویند که پرونده عامل اف بی ای در جریان همکاری در یک ماموریت سازمان سیا در ایران مفتوح است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Associated Press، ایران برای اولین بار اذعان کرد که در خصوص عامل FBI که در سال 2007 در ایران مفقود شده بود، پرونده ای در دادگاه انقلاب باز است. بنا به گفته مقامات ایران، پرونده مذکور در ارتباط با ماموریت غیر قانونی سیا در این کشور است. که این مسئله دوباره سوالاتی را در مورد اینکه چه اتفاقی برای عامل مذکور افتاده است را مطرح می کند.

بیزینسمن روسیه: برای آزادی کارمند سابق اف بی آی در ایران، 20 میلیون دلار هزینه کرده ام - اسپوتنیک ایران
تاجر روس: برای آزادی کارمند سابق اف بی آی در ایران، 20 میلیون دلار هزینه کرده ام

در بیانیه ای به سازمان ملل متحد، ایران بدون افشای جزئیات، اظهار داشت كه پرونده علیه رابرت لوینسون در جریان است .

مشخص نیست که این پرونده از کی و تحت چه شرایطی آغاز شده است. با این حال، اخبار جدید  در این زمینه در حالی منتشر می شود که اخیرا تلاش های جدیدی از سوی دولت ترامپ برای یافتن وی با پیشنهادی 20 میلیون دلاری برای کسب اطلاعات در این زمینه صورت گرفته است. و این تلاش های جدید در کانون تشدید تنش ها میان ایران و ایالات متحده در آستانه فروپاشی توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی در حال انجام است.

Штаб-квартира Министерства Юстиции США в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
خانواده عامل سابق ناپدید شده اف بی آی از ایران به دادگاه شکایت کرد

لازم به ذکر است که پیش از این نیز 5 میلیون دلار جایزه از سوی FBI برای کسب خبر از این عامل پیشنهاد شده بود.

در این بیانیه آمده است:  "طبق آخرین اظهارات وزارت دادگستری تهران، پرونده آقای رابرت آلن لوینسون در حال گذراندن پروسه عمومی خود در دادستانی و دادگاه انقلاب تهران است."

دادگاه انقلاب ایران معمولاً به پرونده های جاسوسی، تلاش برای سرنگونی انقلاب اسلامی می پردازد. غربی ها و شهروندان ایرانی دارای تابعیت دوگانه نیز پشت درهای بسته در این دادگاه ها محاکمه می شوند.

خاطر نشان می شود لوینسون در 9 مارس 2007 در جزیره کیش در ایران ناپدید شد. سالهاست که مقامات ایالات متحده گفته اند که لوینسون، یک مامور اف بی آی است که در یک سفر شخصی در ایران حضور داشته.

در دسامبر سال 2013، فاش شد كه لوینسون واقعاً در یك مأموریت برای تحلیلگران سیا بود كه مجاز به انجام عملیات جاسوسی نبودند و در آن زمان خانواده لوینسون 2.5 میلیون دلار دریافت کردند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала