کشف «دیوار چین» ایرانی+عکس

© Fotolia / lplusdکشف «دیوار چین» ایرانی+عکس
کشف «دیوار چین» ایرانی+عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از کشف دیوار سنگی در سرپل ذهاب خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، تیمی از باستان شناسان ایرانی بقایای یک دیوار سنگی ۲ هزار و ۷۰۰ ساله در منطقه سرپل‌ذهاب را شناسایی کردند که طول آن حدود ۱۱۵ کیلومتر بوده و چهار متر عرض و حدود سه متر ارتفاع دارد.

این سازه، با دیوار مشهور باستانی هادریان که توسط رومی‌ها در انگلستان ساخته‌ شده ، قابل مقایسه است. 

این دیواره سنگی از شمال به جنوب امتداد داشته و از کوه‌های بمو در شمال به منطقه‌ای در نزدیکی روستای ژاومرگ در جنوب می‌رسد، سفال‌های موجود در کناره این دیوار گویای آن است که بنای مذکور در دو دوره زمانی بین قرن چهارم پیش از میلاد و قرن ششم میلادی احداث شده است.

بقایای سازه‌هایی که اکنون ویران‌ شده‌، در مناطق متعددی در امتداد این دیوار مشاهده می شود و شامل یک میلیون متر مکعب سنگ است که ساخت آن نیازمند نیروی کار، زمان و مصالح قابل توجهی بوده است.

احتمال می رود که این آثار، برج‌های‌دیده‌بانی یا ساختمان‌های نگهبانی کوچکی باشند. برای ساخت این دیوار از مصالح بومی که در دسترس معماران باستانی بوده، استفاده‌ شده و در بخش‌های مختلف این دیوار آثار تخته‌سنگ‌هایی که با ملات گچی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

در عین حال که دیوار برای باستان شناسان ناشناخته بوده، اما مردم محلی و کسانی که در نزدیکی آن زندگی می‌کنند، زمان طولانیست که از وجود این دیوار مطلع بوده و آن را «دیوارگاوری» می‌نامند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این خصوص توضیح داد: قبلا هم از وجود این دیوار اطلاعاتی داشتیم؛ در حال حاضر از ابعاد دقیق این دیوار چندان مطلع نیستیم.

وی افزود: «مشابه این دیوار در منطقه ریجاب هم وجود دارد و معمولا کارکرد آن‌ها دفاعی است. باید صبر کرد تا با مطالعات کارشناسی ابعاد دقیق و اطلاعات بیشتری در این خصوص به‌دست بیاوریم.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала