روحانی: از 6 نوامبر ایران دوباره تعهدات برجامی خود را کاهش می دهد

© AP Photo / Iranian Presidency Officeروحانی: از 6 نوامبر ایران دوباره تعهدات برجامی خود را کاهش می دهد
روحانی: از 6 نوامبر ایران دوباره تعهدات برجامی خود را کاهش می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد: از فردا ایران استفاده از سانتریفیوژهای بیشتر در تأسیسات فوردو در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، توافق هسته ای حاکی از آن است که ایران برای تولید ایزوتوپ های پایدار، تاسیسات هسته ای فوردو را مجدداً طراحی می کند و از غنی سازی اورانیوم در آن خودداری کند و نطنز را به عنوان تنها تأسیسات غنی سازی اورانیوم نگه دارد.

روحانی در سخنانی با بیان اینکه تهران چهارمین بار از انجام تعهدات خود در توافق هسته ای امتناع می کند، گفت: "فردا روند ورود گاز به فوردو آغاز خواهد شد."

به گفته وی، این فعالیت همچنان تحت کنترل آژانس انرژی هسته ای انرژی خواهد بود و کلیه اقدامات انجام شده قابل برگشت است، به محض اینکه طرفین به تعهدات خود در قبال توافق عمل کنند.

وی افزود: "به محض اینکه آنها (طرفین معامله) به تعهدات خود بازگردند، ما گازرسانی را قطع خواهیم کرد."

آینده توافق هسته ای ایران پس از آنکه ایالات متحده به طور یک جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک برنامه هسته ای ایران در تاریخ 8 مه 2018 خارج شد و واشنگتن تحریم هایی را علیه تهران در زمینه صادرات نفت وضع کرد، زیر سؤال رفت. در ماه مه سال 2019، ایران مرحله اول کاهش بخشی از تعهدات توافق هسته ای خود (تعلیق 60 روزه فروش اورانیوم غنی شده) را اعلام کرد. در ماه ژوئیه، تهران در مرحله دوم کاهش تعهدات خود اعلام کرد که اورانیوم را بیش از 3.67٪ غنی می کند  و قول داد اگر سایر طرف های توافق، به تعهداتشان  پایبند نباشند، هر 60 روز  تعهدات خود را کاهش دهد.

در تاریخ 6 سپتامبر، ایران اعلام کرد که در مرحله سوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای آغاز کرده و محدودیت های فعالیت های تحقیقاتی را برداشته است. در تاریخ 8 سپتامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که مقامات ایرانی از آغاز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای جدید به خبر داده اند. چند وقت پیش، تهران اعلام کرد اقداماتی را در دست تدوین دارد  که مرحله چهارم کاهش تعهدات خود را به انجام برساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала