سالروز تسخیر سفارت آمریکا

© AP Photoسفارت آمریکا در تهران
سفارت آمریکا در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیف‌اللهی: اگر سفارت را نمی‌گرفتیم، کودتا می‌شد!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»،رضا سیف‌اللهی عضو شورای مرکزی دانشجویان پیرو خط امام اعلام نمود که اگر سفارت را نمی‌گرفتیم، آمریکایی‌ها در ایران رفراندوم و یا کودتا اجرا می‌کردند.

چهل سال پیش جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، پلی‌تکنیک (امیرکبیر) و ملی (شهیدبهشتی) تحت عنوان دانشجویان پیرو خط امام اقدام به تسخیر سفارت آمریکا در تهران کردند.

این اقدام دانشجویان سر و صدای زیادی در جهان کرد و هیچ‌کس هم تصور نمی‌کرد که این حرکت بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اثر بگذارد.ماجرای گروگان‌گیری کارمندان غیر زن و غیر سیاه‌پوست آمریکایی سفارت 444 روز به طول انجامید. اما اثرات و پیامدهای اقدام انقلابی دانشجویان در آن مدت زمانی محدود نماند. تا به امروز نیز بحث‌ها و گفتگوهایی بسیاری در خصوص این اقدام دانشجویان در چهل سال پیش جریان دارد.

یکی از گروگان های سفارت آمریکا در تهران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران انقلابی کابوسی برای سفارت آمریکا

رضا سیف‌اللهی در این خصوص گفت: «موضوع تسخیر لانه جاسوسی تاکنون از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. با وجود اینکه 40 سال از این حادثه می‌گذرد. اما به دلیل اهمیت و پیامدهای آن هنوز مورد توجه نظام بین الملل از سویی و مناقشه، صحبت و تحلیل است. عده‌ای با توجه به نظام فکری خودشان مخالف این حرکت بوده و هستند. عده‌ای هم موافق بوده و هستند.

آمریکایی‌ها بعد از پیروزی انقلاب، دوست داشتند به شاه که ژاندارم آن‌ها در منطقه بود، خوش‌خدمتی کنند؛ اما ملاحظاتی داشتند. با گذشت مدت زمانی از انقلاب و آغاز مراحل تدوین قانون اساسی، آمریکا فرصت برای انجام اقدامی را فراهم دید. از این رو آمریکا به شاه پناه داد. دانشجویان در این موقع احساس خطر کردند.

در نتیجه هدف ما از ورود به سفارت آمریکا در تهران، نخست تغییر شرایط و سپس تحویل گرفتن شاه از آمریکا بود.هدف ما این نبود که سفارتخانه‌های کشورها را بگیریم. این موضوع نیز نشان می‌دهد که هدف ما سفارت‌گیری نبود. هدف ما اعتراض به سیاست‌های آمریکا و پناه دادن به شاه بود.

تحلیل تاریخی رفتار آمریکایی‌ها نسبت به ایران که مخصوصاً از کودتای 28 مرداد درس و عبرت می‌گیریم و راه دادن شاه به آمریکا نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بنا نداشتند که با انقلاب اسلامی کنار بیایند و به رسمیت بشناسند. از این رو به دنبال توطئه و براندازی با به عبارت دیگر کودتا بودند. دولت هم قدرت فائق آمدن به موضوع نداشت».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала