ایران گام چهارم را برمی دارد

© Sputnik / Shiva Abshenasدکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران
دکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسوی: تلاش اروپایی ها در راستای انجام تعهدات خود به نتیجه ملموسی نرسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام نمود که تلاش اروپایی ها در راستای انجام تعهدات خود به نتیجه ملموسی نرسیده است بنابراین اگر شرایط به همین منوال پیش رود، گام چهارم را بر می داریم.

عباس موسوی روز 31 ماه اکتبر درباره برداشتن گام چهارم در کاهش تعهدات برجام افزود:«مسیر دیپلماسی باز است و باز هم بوده است و یکسری اقدامات و تحرکاتی در این زمینه جریان دارد. اروپایی ها و به ویژه فرانسوی ها هنوز دارند تلاش می کنند اقداماتی را در راستای انجام تعهدات خود انجام دهند اما تاکنون این تلاش ها به نتیجه ملموسی نرسیده است.

درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام - اسپوتنیک ایران
درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام

کمیته ای در شورای عالی امنیت ملی در حال طراحی گام چهارم است گفت:  اگر شرایط به همین منوال پیش برود به احتمال قوی گام چهارم را خواهیم برداشت».

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала