اقدامات ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی

© Sputnik / Siyavash Sobhgahi ایران
ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احیای مجدد راکتور خنداب هم در گام چهارم می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، یک نماینده سابق مجلس به تشریح اقدامات احتمالی ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی پرداخت.

وی در ادامه گفت: در خود چارچوب برجام اقداماتی پیش‌بینی و طراحی شده که برای آنکه بتوان گروه 5 بعلاوه یک و سایر کشورها را به همکاری و تعاملات با ایران ترغیب کنند می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.ما در آن زمان در مجلس اجازه دادیم که دولت بتواند در این زمینه به راحتی اقدام متقابل داشته باشد.

درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام - اسپوتنیک ایران
درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام

اقداماتی نظیر همین موضوع R and D می‌تواند تداوم یابند و نیز احیای مجدد راکتور خنداب هم در گام چهارم می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. برخلاف فضاسازی‌های گروه‌های سیاسی در زمان تصویب برجام در مجلس ما برای برداشتن قلب راکتور خنداب طوی عمل کردیم که الان اگر دولت بخواهد در زمینه احیای مجددا آن اقداماتی انجام دهد ظرف شش ماه می‌تواند آن را به حالت قبل بازگرداند. همچنین سطح غنی سازی را می‌توانیم تا 190 هزار سو افزایش دهیم و نیز برای نیروگاه‌های کشور مانند راکتور خنداب ، تهران و نیروگاه اتمی بوشهر سوخت لازم را فراهم سازیم.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانیم در کاهش تعهدات برجامی خود در گام چهارم به آن اشاره کنیم این است که دست ما برای کم کردن نظارت نمایندگان شورای امنیت و کارشناسان آنها باز است که این موضوع نیز می‌تواند برای ما مورد توجه قرار گیرد.

ما یک بار به تمام دنیا ثابت کردیم به دنبال مسائل نظامی در موضوع هسته ای نیستیم و دنیا نیز با تعهدات ما اعتمادش جلب شد، اما 5 بعلاوه یک در این زمینه نجیبانه برخورد نکرده است و برای چند سال به ما خسارت وارد کردند که باید آن را رفع کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала