هشدار حضور تیلاپیای آبی در هورالعظیم

© Photo / Pixabayماهی تلاپیلا
ماهی تلاپیلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سید باقر موسوی فعال محیط زیست: Blue Tilapia (Oreochromis aureus) مهمان ناخوانده تالاب هورالعظیم؛ روزی خواهد رسید که فقط تیلاپیا در آبهای این تالاب باقی خواهد ماند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت خبری محیط زیست ایران، سید باقر موسوی فعال محیط زیست در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در حال حاضر دو گونه تیلاپیای مهاجم بنامهای تیلاپیای زیلی و تیلاپیای آبی در هورالعظیم بسر می برند. مشکل اینجاست که ما با از بین بردن شرایط زیستن گونه های بومی زمینه را برای رشد جمعیت و سلطه تیلاپیا بر اکوسیستم آسیب دیده خودمان فراهم می کنیم. مثلا همین زه آبهای کشاورزی که در قالب پروژه مقابله با ریزگرد به هورالعظیم می فرستیم که چند سالی است همین طور این معجون نمکی به کانونهای ریزگرد جنوب و جنوب شرقی گنداب تزریق میکنیم این قسمت به شوره زاری آلوده به مواد شیمیایی خطرناک و به مانند بمب ساعتی در حال تبدیل شدن است.

تالاب بزرگ رفیع بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. همچنین بنام هورالهویزه نیز نامیده می‌شود. تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده‌است.

این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروند رود تشکیل شده‌ است. ژرفای این تالاب کم است ولی تدریجاً در وسط آن به چند متر می‌رسد. سراسر کلان تالاب (هورالعظیم) با نی پوشیده شده‌است. مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸۰۰۰ هکتار می‌باشد.

خشک شدن کلان تالاب (هورالعظیم) چه در ایران و چه در عراق میزان وقوع توفان‌های ریزگردی را افزایش داده‌ است و باعث شده‌ استان خوزستان با گرد و غبارهایی حدود ۲۱ برابر استاندارد مواجه شود.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

هشدار حضور تیلاپیای آبی در هورالعظیم این هم عکس زنده از تیلاپیای آبی ‏Blue Tilapia (Oreochromis aureus) مهمان ناخوانده تالاب هورالعظیم؛ روزی خواهد رسید که فقط تیلاپیا در آبهای اینجا باقی خواهد ماند. به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سید باقر موسوی - فعال محیط زیست در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این فیلمو امروز در هورالعظیم از گونه مهاجم و ویران کننده، گونه جدید تیلاپیای آبی Blue Tilapia گرفتم‌. بنابراین در حال حاضر دو گونه تیلاپیای مهاجم بنامهای تیلاپیای زیلی و تیلاپیای آبی در هورالعظیم بسر می برند. مشکل اینجاست که ما با از بین بردن شرایط زیستن گونه های بومی زمینه را برای رشد جمعیت و سلطه تیلاپیا بر اکوسیستم آسیب دیده خودمان فراهم میکنیم. مثلا همین زه آبهای کشاورزی که در قالب پروژه مقابله با ریزگرد به هورالعظیم می فرستیم که چند سالی است همین طور این معجون نمکی به کانونهای ریزگرد جنوب و جنوب شرقی گنداب تزریق میکنیم این قسمت به شوره زاری آلوده به مواد شیمیایی خطرناک و به مانند بمب ساعتی در حال تبدیل شدن است.»

Публикация от سایت خبری محیط زیست ایران (@irenvironment)

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала