طرح مسکن مشارکتی وزارت راه ایران فاقد اثرگذاری در بازار مسکن

© Sputnik / Arina Topoleva بازار مسکن در تهران
 بازار مسکن در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت راه و شهرسازی ایران ساخت 400هزار واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی را آغاز کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، طرح مسک مشارکتی،اقشار کم درآمد را صاحب خانه نخواهد کرد.وزارت راه و شهرسازی ساخت 400هزار واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی را آغاز کرد.

در حالی که وزارت راه و شهرسازی، طرح‌های متنوعی را به منظور تولید انبوه مسکن معرفی کرد، به جز طرح اقدام ملی ساخت مسکن، هیچ کدام از طرح‌های وزارت راه برای ساخت مسکن  به مرحله اجرا نرسیده‌اند.

طرح اقدام ملی تولید مسکن، تنها طرح آغاز شده وزارت راه در زمینه تولید انبوه مسکن به حساب می‌آید. بنابر گفتۀ مسئولین وزارت راه و شهرسازی، ساخت واحدهای مسکونی در این طرح به شیوۀ مسکن مشارکتی خواهد بود، شیوه ای که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن و نمایندگان مجلس به واسطه مالکیت انبوه‌ساز بر واحدهای ساخته شده، آن را فاقد اثرگذاری در بازار مسکن می‌دانند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
همتی: قیمت مسکن در ایران کاهش می یابد

در حقیقت، مسکن مشارکتی بر اساس قرارداد شراکت بین وزارت راه و انبوه‌سازان استوار است. مطابق قراردادهای مشارکتی وزارت راه و شهرسازی زمین را از محل زمین‌های متعلق به مردم، در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهد. انبوه‌ساز نیز وظیفه ساخت مسکن را بر عهده می‌گیرد. پس از اتمام پروژه و ساخت واحد مسکونی، مالکیت واحدهای تکمیل شده، بین وزارت راه و انبوه‌سازان تقسیم خواهد شد.

در صورتیکه انبوه‌سازان مالک واحدهای مسکونی شوند، هیچ منعی برای فروش به قیمت مصوب را برای خود نخواهد دید و هر طور که تشخیص دهد، قیمت‌ها را بالا پایین می کند و همین امر ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی را نامناسب برای شرایط فعلی خواهد کرد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала