ایران، استفاده از مکانیزم "اسنپ بک" علیه ایران را ناممکن خواند

CC0 / jensjunge / ایران، استفاده از مکانیزم "اسنپ بک" علیه ایران را ناممکن خواند
ایران، استفاده از مکانیزم اسنپ بک علیه ایران را ناممکن خواند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به احتمال بررسی پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل، چنین طرحی را از نظر حقوقی مردود اعلام کرد و امکان استفاده اروپا از مکانیزم "اسنپ بک" درباره برجام را نا ممکن دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایرنا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، صبح دوشنبه در نشست خبری خود با رسانه ها، ضمن بررسی نتایج مثبت حضور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در واکنش به اقدام احتمالی کشورهای اروپایی در ارجاع پرونده ایران در خصوص برجام به شورای امنیت، گفت: " همانطور که گفتم، چنین طرحی مرده است و از نظر حقوقی و قانونی امکان استفاده اروپا از مکانیزم اسنپ بک وجود ندارد."

اروپا در دوراهی سخت انتخاب: برجام یا آمریکا؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اروپا در دوراهی سخت انتخاب: برجام یا آمریکا؟

وی با بیان اینکه حرف اول ما با اروپایی‌ها این است که به تعهداتشان عمل کنند، افزود: " موضوع آمریکا موضوع ثانوی است ولی آنها نتوانستند این دو موضوع را جدا کرده و تعهدات خود را به درخواست آمریکا گره زده‌اند. "

لازم به ذکر است که" اسنپ بک"، مکانیزمی تعریف شده در توافق هسته ای ایران، موسوم به برجام است که بازگشت تحریم‌ها به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به هیچ مذاکره و چانه زنی علیه ایران را ممکن می کند. مکانیزم‌های "حل اختلاف" و "اسنپ بک" تحریم‌ها از مهمترین مبانی مربوط به توافق جدید با ایران می‌باشد. درک این مکانیزم‌ها مشکل بوده و دارای ابهامات پیچیده‌ای است.

طبق توافق برجام، در صورت تخطی ایران از محدودیت‌های اعمال شده در برنامه هسته‌ای اش، "اسنپ بک" صورت می‌گیرد.
لازم به ذکر است که کشورهای 1+5 از مکانیزم حل اختلاف که اسنپ بک را در خود دارد، به عنوان برگ برنده خود در توافق یاد کرده بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала