ارتش یمن سلاح های ضروری برای حمله به تأسیسات نفتی عربستان را دارد

© AFP 2023 / HO/Iranian Presidencyحسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانی: در خلیج‌فارس تنها راه گفت‌وگوی سازنده بین کشورهای منطقه و همکاری برای امنیت و پایان‌یافتن جنگ یمن است .

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک یه سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس جمهور در نشست خبری خود در نیویورک گفت: آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که مداوم ارسال اسلحه را به عربستان و امارات برای کشتار مردم یمن انجام می‌دهند، متوقف کنند.

روحانی در این نشست خبری اظهار داشت: در دیدارهایی که داشتیم نظر ما بر این بود در خلیج‌فارس تنها راه گفت‌وگوی سازنده بین کشورهای منطقه و همکاری برای امنیت و پایان‌یافتن جنگ یمن است که می‌تواند امنیت منطقه را تضمین کند. در برخی موارد در مذاکرات‌مان  موفقیت داشتیم و در برخی موارد نیز همچنان باید  موضوع را دنبال کنیم تا به ثمر برسد یعنی برخی تلاشهای به نتیجه نهایی نرسید و برخی تلاش‌های ما موفق بود. با کشورهایی که مذاکره می‌کردیم تلویحا درباره مسائل دوجانبه بین دو کشور بحث کردیم.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اتهام پراکنی بی اساس برخی مقام های اروپایی مبنی بر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان اظهارداشت: در جریان ملاقات با برخی مقام های اروپایی ادعاهای بی پایه و اساسی را مبنی بر نقش ایران مطرح کردند که من در پاسخ به آنها گفتم اگر مدرکی و سندی دارید برای شخص من بفرستید.

در ملاقات با مقام های کشورهای مختلف درباره ضرورت صلح و امنیت در منطقه و پایان جنگ خونین و بی ثمر در یمن گفت وگوهایی انجام دادم. در مسئله خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان گفت وگوهای سازنده بین کشورهای منطقه و همکاری آنها برای پایان دادن به جنگ یمن اهمیت دارد و امنیت منطقه را تضمین می کند.

روحانی گفت:در سازمان ملل چارچوب سیاست های ایران در مسایل هسته ای و منطقه ای را به صورت کاملا روشن بیان کردم و در جلساتی که با مسوولین رسانه ها و فرهیختگان و اندیشمندان آمریکایی داشتم، مباحث مفیدی مطرح شد.

ترامپ: نیت ایران برای کمک به حل مناقشه در یمن مثبت و مهم است - اسپوتنیک ایران
ترامپ: نیت ایران برای کمک به حل مناقشه در یمن مثبت و مهم است

وی در پاسخ به سوال که آیا ایران می‌تواند اسنادی ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده این باشد که حملات آرامکو از سوی یمن بوده است؟ گفت: چرا ما باید حمله به تاسیسات آرامکو را جواب دهیم؟ ما چه کاره‌ایم که پاسخ دهیم؟ ما در زبان فارسی اینجا می‌گوییم «ما نه سر پیازیم و نه ته پیاز». جنگ خونین و غلطی در منطقه بنام تجاوز به یمن وجود دارد و مردم یمن حق دفاع مشروع دارند و دنیا می‌داند که نیروهای یمن هم موشک‌های بردبلند دارند و هم دارای پهپاد هستند و بارها هم به عربستان و امارات حمله کردند.

آنهایی که به دیگران اتهام می‌زنند باید مدارک خود را ارائه دهند، کسی که ادعایی دارد باید مدارک ادعای خود را روشن کند. من از برخی رهبران اروپا که اظهارنظر تادرستی در این‌باره کرده بودند پرسیدم که در این زمینه چه مدارکی دارید؟ آنها گفتند مدرکی نداریم و فکر کردیم توانمندی نیروهای یمنی کمتر از این حمله است و من هم گفتم عدم اطلاع شما از یمن باعث می‌شود که به دیگران تهمت بزنید و گفتم مدارکتان را در این‌باره برای من بفرستید. به جای اتهام‌پراکنی به این و آن، دست‌به‌دست هم دهیم و شعله آتش را در منطقه خاموش کنیم. آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان که مداوم ارسال اسلحه را به عربستان و امارات برای کشتار مردم یمن انجام می‌دهند، متوقف کنند و به عربستان و امارات برای صلح فشار بیاورند و مردم و ارتش یمن نیز اعلام کردند که برای آتش‌بس کامل آمادگی دارند و فعالیت‌های خود را متوقف کرده به شرطی که عربستان و امارات هم فعالیت‌های خود را متوقف کنند. متاسفانه بعد از این اعلام همچنان شاهد حملات به یمن هستیم».

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر چهار روزه خود به نیویورک جهت حضور در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در نشستی مطبوعاتی با حضور نمایندگان رسانه‌های بین المللی شرکت کرد. نشست خبری آخرین برنامه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک است

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала