نمایش شکارچی پهپاد آمریکایی در ایران +عکس

© Fotolia / Curioso Photographyدرخواست ایران از کره جنوبی
درخواست ایران از کره جنوبی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سامانه موشکی پدافند هوایی سوم خرداد که در تاریخ ۳۰ خرداد سال جاری موفق به سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی MQ-۴ در تنگه هرمز شده بود، در نمایشگاه باغ‌موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران به‌نمایش گذاشته شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، سامانه موشکی سوم خرداد برای اولین بار در جریان بازدید آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال ۹۳ به‌عنوان نمونه جدید سامانه رعد به‌نمایش در آمد. در این سامانه چند خودروی حامل رادار و موشک به‌همراه چند خودروی صرفاً حامل موشک، به یک رادار جست‌وجو و مراقبت هوایی مانند بشیر متصل شده و جمعاً یک آتشبار سامانه سوم خرداد را تشکیل می‌دهند.

​رادار آرایه فازی مستقرشده روی پرتابگر سامانه سوم خرداد دارای ۱۷۰۰ المان بوده و توانایی هدایت همزمان ۸ موشک به‌سمت ۴ هدف مجزا را دارد. این برای اولین بار بود که یک سامانه ساخت داخل به توانایی درگیری همزمان با این تعداد هدف دست می‌یافت. همچنین موشک‌های طائرــ۲ب و طائرــ‌۲س نیز در همان نمایشگاه مشاهده شدند که نشان از تنوع موشک‌های مورد استفاده در این سامانه را داشت.

نسل آخر موشک‌های به‌کاررفته در سامانه سوم خرداد، موفق به سرنگونی یکی از پیشرفته‌ترین و گرانقیمت‌ترین پهپادهای آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز در اواخر بهار سال ۱۳۹۸ شد. این پهپاد که از خانواده گلوبال هاوک و مخصوص عملیات‌های نظارتی و جاسوسی در محیط‌های دریایی بود پس از یک رصد طولانی از پایگاه مبدأ و به‌گفته وزیر دفاع، ردگیری توسط رادار بومی ثامن، توسط سامانه سوم خرداد مورد اصابت موشک بومی قرار گرفته منهدم شد. گفته می شود این هواپیما در زمان اصابت موشک ۲۲ کیلومتر از پرتابگر فاصله داشته و در ارتفاع بیش از ۱۵کیلومتری در حال پرواز بود.

صبح روز بیستم ژوئن سال 2019 روابط عمومی کل سپاه پاسداران ایران از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی (گلوبال هاوک) در ساعات اولیه بامداد، پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه‌مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه خبر داد. دیرتر آمریکا اعلام کرد این پهپاد در حریم هوایی بین المللی سرنگون شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала