هشدار وزارت امور خارجه چین به آمریکا

© AP Photo / Andy Wongسخنگوی امور خارجه چین گنگ شوآن
سخنگوی امور خارجه چین گنگ شوآن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه چین: ایالات متحده باید تحریم ها علیه ایران را لغو کرده و از اعمال فشار بر آن جلوگیری کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه چین به آمریکا در خصوص تحریم های یک جانبه علیه ایران هشدار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در روز دوشنبه با بیان سخنان مقامات ایران در مورد مرحله سوم رد ایران از شرایط توافق هسته ای در یک جلسه توجیهی اظهار داشت: دولت آمریکا باید تمامی تحریم های یک جانبه علیه ایران را لغو کند و از اعمال فشار بر ایران بپرهیزد و برای عادی سازی شرایط برجام و اقدامات هسته ای تهران کوشش کند.

وی خاطر نشان کرد: دلیل اصلی وخیم تر شدن اوضاع دولت ایالات متحده آمریکا است، آنها حداکثر فشارها را به ایران وارد کرده اند و باید تغییر در رویه و موضع خود دهند و سیاست اعمال فشار حداکثری خود را رها کنند.

واکنش مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به گام سوم ایران - اسپوتنیک ایران
واکنش مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به گام سوم ایران

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد، همه ی طرفین باید به برجام متعهد باشند و مفاد برجام را رعایت کنند. ما برای بهبود اوضاع پیرامون توافق هسته ای ایران با همه طرفین همکاری خواهیم کرد و برای دستیابی به این هدف سعی و تلاش خود را می کنیم.

همانطور که پیش از این نماینده سازمان انرژی اتمی ایران بهروز کمالوندی اطلاع داده بود، تهران روز جمعه در جهت کاهش تعهدات هسته ای خود گام سوم را شروع و تمامی محدودیت های فعالیت های تحقیقاتی خود را لغو می کند و در این اقدام ایران 20 سانتریفیوژ نسل جدید IR-6 برای غنی سازی اورانیوم وعلاوه بر این 30 عدد از همین سانتریفیوژ و 20 عدد سانتریفیوژ از نسل IR-4 را راه اندازی خواهد کرد.

آینده توافق هسته ای ایران پس از آنکه ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق در 8 مه 2018 جدا شد و واشنگتن تحریم هایی را علیه ایران در زمینه صادرات نفت وضع کرد در هاله ای از ابهام قرار گرفت، دقیقاً یک سال بعد در 8 مه 2019، ایران اولین مرحله تعلیق بخشی از تعهدات خود مربوط به توافق هسته ای (توقف 60 روزه فروش اورانیوم غنی شده) را اعلام کرد و به سایر طرفین دو ماه (تا 8 ژوئیه) مهلت داد تا دوباره به اجرای تعهدات خود بازگردند. در تاریخ 7 ژوئیه، تهران مرحله دوم تعلیق را طی کرد (و اعلام کرد اورانیوم را بیش از 3.67٪ غنی می کند) و قول داد اگر طرفین به توافق حاصل شده پایبند نباشند، هر 60 روز تعهدات خود به برجام را کاهش خواهند داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала