آخرین تحولات بازار مسکن در تهران + جزئيات

© Sputnik / Arina Topolevaآیا افزایش وام مسکن در خانه دارشدن ایرانیان کم درآمد کمک نخواهد کرد؟
آیا افزایش وام مسکن در خانه دارشدن ایرانیان کم درآمد کمک نخواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مردادماه امسال نرخ مسکن نسبت به ماه قبل در ۱۸ منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران کاهش و در چهار منطقه افزایش داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گسترش نیوز، نبض بازار مسکن در ۱۸ منطقه‌ تهران متوقف و نرخ ماهیانه منفی شد. آمار گویای آن است که مردادماه ۱۳۹۸ نرخ آپارتمان در مناطق ۱، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ نسبت به ماه قبل کاهش داشته و تنها در چهار منطقه از تهران شامل ۳، ۸، ۱۶ و ۲۱ نرخ‌ها تا حد اندکی افزایش را به ثبت رساند. بیشترین افت نرخ ماهیانه در منطقه ۱۹ با ۸.۸ درصد کاهش مربوط می‌شود.

قیمت مسکن در ایران  - اسپوتنیک ایران
کاهش قیمت مسکن در تهران واقعیت دارد؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ مسکن در منطقه ۱ تهران از میانگین ۲۹.۸ میلیون تومان در هر متر مربع در تیرماه به ۲۸.۲ میلیون تومان در مردادماه کاهش یافته است است. در منطقه ۲ متوسط نرخ در تیرماه متری ۲۱.۳ تومان بوده که در مردادماه به ۲۰.۵ میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۳ اما با افزایش ۳.۷ درصدی نرخ مواجه بودیم بدین ترتیب که میانگین نرخ از ۲۳.۷ میلون تومان در تیرماه به ۲۴.۶ میلیون تومان در مردادماه رسیده است.

در منطقه ۴ میانگین نرخ هر متر مربع مسکن در تیرماه ۱۳.۵ تومان بوده که با کاهش ۳.۷ درصدی مردادماه به ۱۳ میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۵ نیز نرخ در تیرماه ۱۶.۴ میلیون تومان بود که در مردادماه به ۱۶.۳ میلیون تومان رسید. نرخ هر متر مربع آپارتمان در منطقه ۶ در تیرماه ۱۷.۱ میلیون بوده که در مردادماه به ۱۶.۲ میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۷ قیمت‌ها به ترتیب ۱۲.۸ و ۱۲.۴ میلیون تومان در تیرماه و مردادماه ۱۳۹۸ گزارش شده است.

در منطقه ۸ البته قیمت‌ها افزایش یافت و از ۱۲.۵ میلیون تومان در هر متر مربع به ۱۳.۳ میلیون تومان رسید. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که منطقه ۸ در نوسانات قیمتی از مناطق همجوار خود عقب بود. در منطقه ۹ نرخ هر متر مربع مسکن در تیرماه ۹.۴ میلیون تومان بود که در مردادماه به ۹ میلیون تومان رسید. درمنطقه ۱۰ میانگین قیمتن آپارتمان در تیرماه ۹.۲ میلیون تومان بود که در مردادماه ۸.۸ میلیون تومان شد.

میانگین نرخ هر متر مربع آپارتمان در سایر مناطق تهران در تیرماه و مردادماه ۱۳۹۸ بدین شرح است:

منطقه ۱۱ تیرماه ۹.۴ میلیون تومان، مردادماه ۹ میلیون تومان

منطقه ۱۲ تیرماه ۷.۸ میلیون تومان، مردادماه ۷.۸ میلیون تومان

منطقه ۱۳ تیرماه ۱۲.۴ میلیون تومان مردادماه ۱۲.۳ میلیون تومان

منطقه ۱۴ تیرماه ۱۰.۵ میلیون تومان، مردادماه ۹.۷ میلیون تومان

منطقه ۱۵ تیرماه ۷.۴ میلیون تومان، مردادماه ۷ میلیون تومان

منطقه ۱۶ تیرماه ۷.۱ میلیون تومان، مردادماه ۷.۴ میلیون تومان

منطقه ۱۷ تیرماه ۶.۸ میلیون تومان، مردادماه ۶.۷ میلیون تومان

منطقه ۱۸ تیرماه ۶.۱ میلیون تومان، مردادماه ۵.۹ میلیون تومان

منطقه ۱۹ تیرماه ۶.۸ میلیون تومان، مردادماه ۶.۲ میلیون تومان

منطقه ۲۰ تیرماه ۶.۲ میلیون تومان، مردادماه ۶.۵ میلیون تومان

منطقه ۲۱ تیرماه ۱۰ میلیون تومان، مردادماه ۹.۳ میلیون تومان

منطقه ۲۲ تیرماه ۱۲.۲ میلیون تومان، مردادماه ۱۱.۷ میلیون تومان

کارشناسان می‌گویند روند کاهنده نرخ مسکن شهر تهران که از تیرماه آغاز شده ادامه‌دار خواهد بود. البته این فرآیند تا مدتی طول می‌کشد و قیمت‌ها در یک سطح به ثبات می‌رسد. مقایسه رشد بازار مسکن نسبت به ارز در اواخر تیرماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که از ابتدای دو سال قبل تا کنون نرخ مسکن ۲۰۵ درصد و نرخ دلار ۱۹۷ درصد رشد داشته‌اند. با این حساب، اگر نوسانات نرخ دلار به عنوان مبنایی برای جهش نرخ مسکن تلقی شود ظرفیت این بازار تکمیل شده است. کارشناسان نیز روند نزولی یا دست کم متمایل شدن رشد نرخ ماهیانه به صفر را محتمل‌ترین گزینه در این بازار می‌دانند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала