کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه ایران و روسیه

© Sputnik / Grigoriy Sisoevگفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و روسیه درباره اوضاع در ادلب
گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و روسیه درباره اوضاع در ادلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزرای امور خارجه ایران و روسیه پس از مذاکرات خود در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه ایران و روسیه امروز با یکدیگر دیدار کرده و در مورد مسائل مختلف بین المللی از جمله برجام با یکدیگر به گفتگو و مذاکره پرداختند.

سفر ظریف به مسکو در آستانه گام سوم کاهش تعهدات برجامی - اسپوتنیک ایران
سفر ظریف به مسکو در آستانه گام سوم کاهش تعهدات برجامی

پس از این مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور در کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای ایرانی خود، از نتایج مثبت این گفتگوها خبر داد و گفت که مذاکراتش با هیئت ایرانی سازنده بوده است.

 وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت، روسیه و ایران علاقمند هستند که کشورهای حوزه خلیج فارس درباره راه های قابل قبول متقابل برای برقراری ثبات در منطقه به توافق برسند.

وی همچنین با یادآور شدن توافق هسته‌ای که در شورای امنیت به تصویب رسیده، خواستار پای بندی همه طرف ها به تعهدات خود در این توافق شد.

سرگئی لاوروف، ایران و روسیه را به دلیل اقدامات یکجانبه از سوی آمریکا تحت فشار عنوان کرد و با توجه به همین شرایط خواستار گسترش روابط تهران و مسکو شد.

لاوروف با اشاره به تعلیق تعهدات ایران در برجام در واکنش به اقدامات کشورهای غربی عضو این توافق، از آمریکا نیز به دلیل خروج از برجام انتقاد کرد و کاهش تعهدات داوطلبانه ایران را در راستای تعادل در این توافق دانست.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد که، در مذاکرات دوجانبه موضوعات مختلف دو جانبه در حوزه انرژی، حمل و نقل و ارتباطات دوجانبه برای برقراری صلح و امنیت بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه ایران با اشاره به موضوع برجام، تاکید کرد که همکاران ما امروز برای مذاکره با طرفین اروپایی عازم پاریس می شوند، در صورت لزوم اقدامات مربوط به مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی را اجرایی می کنیم. وی ادامه داد، مذاکرات مکرون و آمریکا مربوط به خودشان است، آنچه برای ما اهمیت دارد رویکرد فرانسه و کشورهای اروپایی نسبت به اجرای تعهداتشان است.

ظریف در خصوص مسائل خلیج فارس اظهار داشت که آمریکا با اعزام نیرو و تشکیل ائتلاف کشتیرانی آزاد به دنبال ایجاد تنش در منطقه خیلج فارس است.

وی در خصوص سوریه نیز گفت: تلاش های ایران و روسیه اوضاع سوریه را با وجود فشارهای خارجی برای ممانعت از تشکیل کمیسیون قانون اساسی آرام کرده است.

وزیر خارجه ایران همچنین در بخشی از صحبت های خود با اشاره به گفتگوهای آمریکا و طالبان گفت: ایران به گفتگوهای میان آمریکا و طالبان خوشبین نیست. وی افزود: اعتقاد ما بر این است که گفتگو راه حل صلح آمیز باید بین طرف های افغانی صورت بگیرد و مردم افغانستان برای آینده خودشان تصمیم گیری کنند. طالبان حتما باید قسمتی از راه حل صلح آمیز در افغانستان باشند و در روند صلح حضور داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала