کاساچوف: توقیف نفتکش ایرانی اقدامی تحریک آمیز است

© Sputnik / Maksim Blinovکاساچوف: توقیف نفتکش ایرانی اقدامی تحریک آمیز است
کاساچوف: توقیف نفتکش ایرانی اقدامی تحریک آمیز است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه، توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق غیرقانونی و اقدامی هدفمند برای آغاز درگیری نظامی است.

 به گزارش اسپوتنیک، کنستانتین کاساچوف، رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد، توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق غیرقانونی و اقدامی هدفمند و تحریک آمیز برای آغاز یک درگیری نظامی است.

واکنش کاربران ایرانی به توقیف نفتکش ایرانی  - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران ایرانی به توقیف نفتکش ایرانی

چهارم جولای دولت بریتانیا نفتکش حامل نفت خام که به گفته بریتانیا به مقصد سوریه در حرکت بود را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد. فابیان پیکاردو، وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام به این دلیل صورت گرفت که "شواهد کافی در دست بود که نشان می‌داد نفتکش گریس-1 تحریم های اتحادیه اروپا برعلیه سوریه را نقض می کرده است." وزارت امور خارجه ایران در جریان توقیف این کشتی اعتراض خود را به سفیر بریتانیا در تهران اعلام نمود. بنا به اظهارات جوزف بورل، سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا، این اقدام دولت جبل الطارق به درخواست ایالات متحده آمریکا انجام شده است.

کاساچوف در صفحه فیس بوک خود نوشت، پرسش های بسیاری در این خصوص مطرح است. "درباره اینکه چرا قایق ها باید حمله کنند، وقتی کشتی نظامی مسلح به موشک ضدکشتی و توپ های 30 میلیمتری ضدهوایی در نزدیکی آن قرار دارند و چرا اعداد متفاوتند: "رویترز" و "سی ان ان" درباره پنج قایق و وزارت خارجه بریتانیا از سه قایق صحبت کرده است؟"

او توقیف تنفکش های ایرانی را به سخره گرفتن قوانین بین المللی و عقل سلیم خواند و خاطر نشان کرد، تحریم های اتحادیه اروپا تنها به خود اتحادیه مربوط می شود و از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان ابزاری برای حل و فصل مسائل بین المللی به رسمیت شناخته نمی شود.

واکنش کواکبیان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران  - اسپوتنیک ایران
واکنش کواکبیان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران

به عقیده این مقام روس، اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا که پشت پرده این نمایش قرار دارند، سرگرم این بازی شده اند.

وی افزود: موضع ما تغییرناپذیر است: این اقدامات غیرقانونی و علیه حاکمیت مستقل کشورها و دقیقا بخاطر حاکمیت مستقل آنها است.

کاساچوف افزود: "اقدامات تحریک آمیز ادامه دار و اتهامات علیه ایران می توانند آغازی برای مناقشه نظامی واقعی باشند (به روشنی تهران را به آن متهم می کنند)، این مناقشه نه تنها آغازگران تنش ها را متوقف نمی کند، بلکه کاملا آشکار است که هدف آنها همین است."

وزارت خارجه ایران اعتراض خود را درباره توقیف نفتکش ایرانی ابراز داشت و سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرد که تهران توقیف تفتکش حاوی نفت ایران در تنگه جبل الطارق بخاطر تحریم هایی که مبتنی بر تصمیمات سازمان ملل متحد نیست، قابل قبول نمی داند. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری گفت، مقصد تانکر حاوی نفت ایرانی، که در تنگه جبل الطارق توقیف شد، سوریه نبوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала