طرح ایران برای اخذ عوارض از کشتی‌های در تنگه هرمز

© AFP 2023 / EBRAHIM NOROOZI / JAMEJAM ONLINEطرح ایران برای اخذ عوارض از کشتی‌های در تنگه هرمز
طرح ایران برای اخذ عوارض از کشتی‌های در تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس فراکسیون اقدام پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا در مجلس ایران از طرح این کشور برای اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری تنگه هرمزخبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات و رئیس فراکسیون اقدام پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا در مجلس ایران از طرح کشورش برای دریافت عوارض از کشتی‌های عبوری از منطقه در ازای تأمین امنیت آبراهه‌های خلیج‌فارس ازجمله تنگه هرمز خبر داد.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: اگر ایران تأمین‌کننده حقیقی منطقه و آب‌های بین‌المللی است، براساس رفتار عرف بین‌الملل و آمریکا، مجلس هم معتقد است هزینه آن را باید مراکز تجاری و تمام شناورهای منطقه در قالب عوارض بپردازند.

آیا دست ایران برای مقابله با دزدی دریایی انگلیس بسته است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا دست ایران برای مقابله با دزدی دریایی انگلیس بسته است؟

این عضو هیأت‌رئیسه مجلس ایران درباره تطابق این طرح با قواعد حقوق بین‌الملل گفت: در طول تنگه هرمز که 55 کیلومتر است، کشتی‌ها خارج از آب‌های بین‌المللی، وارد آب‌های تحت‌نظارت سرزمینی ما می‌شوند و عبور می‌کنند؛ یعنی از آب‌های بین‌المللی عبور نمی‌کنند که بخواهیم آن‌ها را آزادانه به حال خودشان بگذاریم.

وی افزود: وقتی کشتی‌ها وارد آب‌های سرزمینی ما می‌شوند، تحت عناصر حقوقی کشور ایران قرار می‌گیرند و ایران اگر قانون‌گذاری کند، می‌تواند برای کشتی‌ها هم عوارض وضع کند. بنابراین، در براوردهای اولیه به‌لحاظ حقوقی، مشکلی وجود ندارد، به‌جز اینکه مستلزم عمل متقابل شود؛ یعنی ممکن است اگر کشتی‌های ما هم  از آب‌های سرزمینی برخی کشورها و نه آب‌های بین المللی عبور کنند، مشمول این عوارض شوند.

قاضی‌زاده‌هاشمی در خصوص مخالفان این طرح گفت: به‌طورکلی همه آن‌هایی که دنبال نرمالیزاسیون ایران هستند و درمقابل اقدامات خصمانه علیه حقوق ملت ایران سکوت می‌کنند، جزء مخالفان این طرح هستند. این‌ها مشخصا می‌گویند شرایط موجود الان را باید حفظ کنیم و وارد این گونه حرکات مثل اخذ عوارض نشویم. درکنار این، افرادی هم حضور دارند که به عمل متقابل و هم سطح معتقد هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала