ظریف: تجاوزگری آمریکا علیه ایران پیشینه تاریخی دارد

© AFP 2023 / Atta Kenareظریف: تجاوزگری آمریکا علیه ایران پیشینه تاریخی دارد
ظریف: تجاوزگری آمریکا علیه ایران پیشینه تاریخی دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به 31-مین سالگرد ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا، تجاوز این کشور علیه ایران را دارای پیشینه تاریخی دانست.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی با اشاره به 31-مین سالگرد ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، تجاوزات آمریکا علیه ایران را دارای پیشینه تاریخی دانسته که در دولت دونالد ترامپ آغاز نشده است.

ظریف نوشت:۳۱ سال پیش در چنین روزی، ناو آمریکایی پرواز ۶۵۵ ایران ایر که یک هواپیمای مسافربری بود را بر فراز آب‌های سرزمینی ایران ساقط کرد و همه ۲۹۰ فرد بی‌پناه شامل ۶۶ کودک را کشت.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: تجاوزات آمریکا علیه ایران با دونالد ترامپ شروع نشده است. شجاعت و آینده‌نگری که عزمی در برابر عطش گروه ب برای جنگ است، می‌تواند به این تجاوزات پایان دهد.

​سی و یک سال پیش کشتی جنگی آمریکا بسوی هواپیمای مسافربری ایران شلیک کرد. هواپیمای مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ 3 ژوئیه 1988 میلادی پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک فینیکس حرارتی از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع 12 هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بودند، جان باختند. این اتفاق از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала