ظریف: تنها با زبان احترام باید با ملت ایران سخن گفت

© AFP 2023 / Atta Kenareظریف: تنها با زبان احترام باید با ملت ایران سخن گفت
ظریف: تنها با زبان احترام باید با ملت ایران سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد که فشارهای آمریکا ناشی از شکست‌های این کشور در برابر ایران است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: فشارهایی که امروز آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران وارد کرده ناشی از قدرت آمریکا و ضعف ما نیست.

ظریف خاطرنشان کرد: این فشارها به خاطر شکست‌های مستمر آمریکا در حوزه منطقه‌ای و بین المللی در برابر ایران است.

ظریف: ترامپ در جایگاهی برای تهدید ایران نیست - اسپوتنیک ایران
ظریف: ترامپ در جایگاهی برای تهدید ایران قرار ندارد

وزیر خارجه ایران ادامه داد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی ایران با توافق برجام از زنجیرهایی که به دست آن زده شده بود آزاد شده و توانسته در منطقه پیشروی کند، حضورش را افزایش داده است و قدرت و نفوذش را در منطقه بالا ببرد و همزمان آمریکایی‌ها هر روز در صحنه بین المللی منزوی‌تر شدند.

وی تصریح کرد: آمریکا برای اینکه علیه ایران حامی پیدا کند به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود به طوری که سال گذشته چهار بار جلسه شورای امنیت را برای محکوم کردن ایران یک بار در سطح رئیس جمهوری و یک بار در سطح وزیر امور خارجه برگزار کرد، اما ناموفق بود و بر این اساس آمریکایی‌ها وادار شدند که از تنها حربه باقی مانده که حربه اقتصادی بود، استفاده کنند.

ظریف با بیان اینکه امروز ایران در حوزه میدانی در موضع ضعف نیست به طوری که آمریکایی‌ها در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خوردند، افزود: آمریکایی‌ها در حوزه اقتصادی از فرصت میان مدتی که با حاکمیت دلار بر صحنه اقتصادی وجود داشت، سعی کردند فشارهایی بر ما وارد کنند اما در حقیقت در درازمدت برای خودشان مشکل ایجاد کردند.

وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: اخیراً روسیه و چین تصمیم گرفتند که معاملات خود را بدون دلار انجام دهند، همچنین سال گذشته دلار از 35 درصد معاملات ایران و ترکیه حذف شد و حتی امارات و هند تصمیم گرفتند که در بخشی از معاملاتشان از دلار استفاده نکنند و همه اینها به معنای کاهش نقش دلار در معاملات بین المللی است.

ظریف خطاب به ترامپ: جنگ کوتاه با ایران، یک توهم است - اسپوتنیک ایران
ظریف خطاب به ترامپ: جنگ کوتاه با ایران، یک توهم است

وی درمورد اجرای اینستکس نیز گفت: ارزش استراتژیک و راهبردی آن به فاصله گرفتن نزدیک ترین متحدان آمریکا از آن است، امروز ما در کوتاه مدت ناچاریم از طریق تولید داخلی و اتکا به توانمندی ملی با این حربه اقتصادی آمریکا مقابله کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: ایران در چند سال گذشته نشان داد که در برابر احترام با احترام برخورد کرده و در برابر فشارها مقاومت می‌کند.

ظریف تصریح کرد: آمریکا به دنبال شکستن مقاومت و معیشت مردم ایران است. مردمی که در چهار دهه اخیر به خوبی مقاومت کردند و رکن اساسی اقتدار جمهوری اسلامی ایران همین مردم هستند.

وی تاکید کرد: مردم ولی نعمتان ما هستند و بر گردن مسئولان حق بالایی دارند به همین دلیل باید با تأمین معیشت آنها و تقویت تولید برای این مردم همه تلاش خود را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد: فعلان صنعتی و معدنی بتوانند با فعالیت شایسته پاسخی مقتدرانه به بدخواهان و آمریکایی‌ها بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала