ظریف: ایران برای گفتگو با آمریکا نیازی به واسطه ندارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ظریف: ایران نیازی به واسطه برای گفتگو با آمریکا ندارد
ظریف: ایران نیازی به واسطه برای گفتگو با آمریکا ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه ایران در گفتگو با شبکه العلم اعلام کرد که ایران برای گفتگو با آمریکا نیازی به واسطه ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، محمد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: تهران نیاز به واسطه در مذاکرات با واشنگتن ندارد، اما تصمیم گیری در خصوص مذاکره باید در سطح بالا صورت بگیرد.

شرط وزبر خارجه ایران برای سفر به ریتض - اسپوتنیک ایران
شرط وزیر خارجه ایران برای سفر به ریاض

وزیر خارجه ایران در خصوص ارتباط با آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه باید در مراجع عالی کشور انجام شود. معتقدیم که پیش‌نیاز این موضوع آن است که گفتگو باید معنا و مفهوم داشته باشد. گفتگو زمانی معنی پیدا می کند که طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند باشد و گرنه ما ماهها با آمریکا گفتگو کردیم.

ظریف در ادامه افزود: هدف از گفتگو و مذاکره جدید چیست؟ هدف رسیدن به توافق است. آیا توافق نباید اجرا شود؟ اگر قرار است توافق اجرا شود که الان آن توافق وجود دارد. ابتدا آن توافق را اجرا کنند تا نشان دهند که به توافق حاصله تعهد دارند. در فارسی ضرب المثلی داریم که می گوید اول برادری ات را ثابت و سپس درخواست ارث کن. آنها اول بیایند و نشان دهند که طرف توافق هستند. توافقی که به آن دست یافته ایم نه توافق دو صفحه ای بلکه توافقی 150 صفحه ای است. این توافق ما فقط با دولت آمریکا نبود بلکه توافق با شش کشور و اتحادیه اروپا بود.
پیش از این ایت الله خامنه ای، رهبر ایران اعلام کرده بود که با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. در عین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران مذاکره با آمریکا را در صورتی که واشنگتن تحریم های خود علیه ایران را لغو کند و از سیاست فشار بر ایران دست بردارد را رد نکرده بود.
در سال 2018 دونالد ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را اعلام و از بازگشت دوباره تحریم ها علیه تهران خبر داد. در ماه مارس نیز تنش های دو کشور در منطقه بالا گرفت اما در عین حال طرفین اعلام کردند که خواهان درگیری نظامی نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала