جزئیات بهره‌برداری از هواپیمای "سیمرغ۲" در ایران + عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / هواپیمای فوق‌سبک "سیمرغ۲"
هواپیمای فوق‌سبک سیمرغ۲ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد هواپیمای ۲نفره هم‌اکنون آماده بهره‌برداری و تولید انبوه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تننیم مصطفی خشنود مسئول مرکز تحقیقات هوا‌فضای شهید تهرانی‌مقدم بسیج علمی پژوهشی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گیلان از پرواز موفقیت‌آمیز هواپیمای سیمرغ۲ خبر داد و گفت:‌ این هواپیمای ۲نفره هم‌اکنون آماده بهره‌برداری و تولید انبوه است.
در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ برای نخستین بار هواپیمای فوق‌سبک سیمرغ2، کار مشترک مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانی‌مقدم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گیلان و مرکز تحقیقات هوافضای شهید ضنجرسیم سپاه دشتستان بوشهر تولید و آماده بهره‌برداری شد.
مسئول مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانی‌مقدم بسیج علمی پژوهشی سپاه گیلان پرواز موفقیت‌آمیز هواپیمای سیمرغ2 را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد:‌ فرآیند ساخت این هواپیما تقریباً از دو سال پیش توسط متخصصان آغاز شد و به‌نوعی آن را می‌توان نمونه ارتقاءیافته سیمرغ1 دانست.

خشنود با بیان اینکه برای ساخت هواپیمای سیمرغ2 در مرحله ساخت آزمایشی آن تقریباً 180 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است ابراز داشت:‌ این هواپیما از دسته هواپیماهای فوق‌سبک محسوب می‌شود و تمامی مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان داخلی کاملاً بومی‌سازی شده است.
وی با اعلام اینکه هواپیمای سیمرغ2 در مقایسه با نمونه‌های خارجی که کاربردهای مشترکی دارند حدود 3برابر ارزان‌تر است تصریح کرد: سیمرغ2 به‌دست جوانان ایرانی با یک‌سوم قیمت در مقایسه با محصول خارجی ساخته شده که در صورت تولید انبوه مطمئناً هزینه ساخت آن باز هم کاهش پیدا می‌کند.
مسئول مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانی‌مقدم بسیج علمی پژوهشی سپاه گیلان خاطرنشان کرد: امکان انجام‌ آموزش خلبانی،‌ انجام پروازهای شناسایی و گشت‌زنی و استفاده به‌عنوان هواپیمای اسکورت از جمله کاربردهایی است که برای هواپیمای سیمرغ2 در نظر گرفته شده است.
خشنود با اشاره به اینکه در نمونه بعدی این هواپیما قابلیت استفاده در مصارف کشاورزی جهت سمپاشی باغات نیز به آن افزوده می‌شود ابراز داشت:‌ کاهش بسیار محسوس هزینه‌های انجام سمپاشی و کیفیت بالای سمپاشی از جمله مزیت‌های استفاده از هواپیماهای سمپاش محسوب می‌شود.
وی از وجود چندین قطعه دست‌ساز در قسمت‌های مختلف هواپیمای سیمرغ2 خبر داد و اظهار داشت: در این هواپیما برخی از قطعات به‌صورت دستی توسط تیم طراحی و ساخته شده و در آن خلاقیت‌های زیادی به‌کار رفته است به‌طوری‌که حتی برخی از این قطعات تولیدشده را می‌توان به‌عنوان اختراع ثبت کرد.
مسئول مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانی‌مقدم در مورد ویژگی‌های ظاهری این هواپیما نیز اظهار داشت:‌ 6 متر طول،‌ 8 متر طول بال و 265 کیلوگرم وزن از جمله برخی از خصوصیات و ویژگی‌های ظاهری هواپیمای سیمرغ2 محسوب می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала