گرانترین هنرمند معاصر ایران در گذشت

© Fotolia / Leonid Shtandelگرانترین هنرمند معاصر ایران در گذشت
گرانترین هنرمند معاصر ایران در گذشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منیر شاهرودی فرمانفرمائیان را به جرات می توان مادر نقاشی معاصر ایران نامید؛ این بانوی بزرگ شامگاه 31 ام فروردین ماه 98 در منزل خود در تهران بر اثر کهولت سن درگذشت.

منیر فرمانفرمائیان لقب گرانترین هنرمند معاصر را نیز با خود همراه داشت، اثر این هنرمند بزرگ در آخرین حراج تهران با مبلغ 4 میلیارد تومان فروش رفت تا او را 4 ماه پیش در میانه ی 97 سالگی به هنرمندی بی رغیب تبدیل کند.

وی در سال 1301 در قزوین متولد شد و در سن 8 سالگی به همراه پدرش که نماینده مجلس بود به تهران آمد؛ در دانشکده ی هنر های زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و سپس به پاریس رفت تا علاقه ی خود به سبک آوانگارد و زیبایی خطوط ساده را دنبال کند اما آشنایی او با همسر آینده اش منوچهر یکتایی (از برجسته ترین نقاشان سبک اکپرسیونیسم) مسیر زندگی او را تغییر داد، وی در جریان جنگ جهانی دوم به وسیله ی قایق بخار به آمریکا رفت اما در آنجا هم از دنبال کردن هنر و علاقه اش دست نکشید و در مدرسه طراحی پارسونز تصویر سازی مد را آموخت و در دانشگاه کرنل نیز به تحصیل پرداخت.

منیر فرمانفرمائیان سال ها برای مجلات مدی چون تامر، کانتری و گلامور طرح لباس می کشید در همین دوران با اندی وارهول آشنا شد که بعد ها اندی وارهول سیلک اسکرینی از مجموعه ی مرلین مونرو را به منیر شاهرودی فرمانفرمائیان هدیه کرد.

منیر شاهرودی پس از جدایی از منوچهر یکتایی با شاعر معاصر ابوالبشر فرمانفرمائیان ازدواج کرد و همین ازدواج سبب شد تا منیر نام خانوادگی او را به نام خود اضافه کند و در هنر با این نام مشهور شود؛ وی از منوچهر یکتایی دختری بنام نیما یکتایی و از ابوابشر فرمانفرمائیان دختری به نام زهرا داشت.

برخی از آثار این هنرمند بزرگ در دو سالانه ی ونیز به نمایش در آمد و در سال 1337 یکی از نقاشی های او مدال طلای این نمایشگاه را برایش به ارمغان آورد؛ آثار این هنرمند بزرگ در نمایشگاه های بسیاری به نمایش در آمد از جمله نمایشگاه مونت کارلو و نمایشگاهی که همراه با پرویز تناولی (مجسمه ساز رکورد دار ایرانی که مجسمه ی پرسپولیس او با مبلغ 2 میلیون و 500 هزار دلار در حراج مشهور کریستی به فروش رفت) برگزار شد.

وی در اواخر دهه ی 40 خورشیدی سبک خاص خود که ترکیب نقاشی پشت شیشه، آینه کاری، خاتم کاری و هندسه ی اسلامی بود رسید و خود را هنرمندی بی بدیل ساخت.

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان آثار زیادی را نیز در اماکن عمومی تهران از خود بجای گذاشت که از جمله ی آنها میتوان پانل های بزرگ هتل لاله، دو آینه ی بزرگ در فرهنگسرای نیاوران، پانل اتاق خواب در کاخ نیاوران و مجسمه ای برای باغ موزه ی فرش را نام برد.

این بانوی هنرمند ایرانی اولین هنرمند ایرانی به شمار می رود که آثارش به صورت انفرادی در موزه ی گوگنهایم نیویورک به نمایش در آمد.

این هنرمند بزرگ چشم از جهان فرو بست اما آنچان اثر خود را باقی گذاشته که هیچگاه فراموش نمی شود.

هندسه مرا به زادگاهم برگرداند، به مربع، مثلث و دایره، به مشاهدات کودکی من از تجربه ی حضور در میان زیبایی برآمده از این مرز و بوم.

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала