آخرین اخبار از ورود بی سابقه ملخ های صحرایی به ایران

© AFP 2023 / Samuel Arandaآخرین اخبار از ورود بی سابقه ملخ های صحرایی به ایران
آخرین اخبار از ورود بی سابقه ملخ های صحرایی به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان حفظ نباتات ایران بیان داشت: موضوع مبارزه با ملخ های صحرایی در محور توجه قرار گرفته برای آنکه ورود ملخ های صحرایی با این حجم گسترده در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از برنا، محمد رضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات ایران بیان داشت: در سال جدید احساس می‌شود که کشور‌های حوزه خلیج فارس کمتر به وظایف خود درخصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی پرداخته اند و همین کم توجهی موجب شده است تا دسته‌ها و گروه‌های ملخ‌های صحرایی از شبه جزیره عربستان و عمان وارد استان‌های جنوبی کشور شوند.
وی خاطر نشان کرد: ۵۹ کشور در معرض هجوم ملخ‌های دنیا هستند و به همین خاطر در فائو کنوانسیونی به نام سواک شکل گرفته که ایران نیز از اعضای آن بشمار می رود.
رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: ملخ‌ها در مدت زمان ۱ تا ۲ روز، مسیر ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کرده و به کشور ما رسیده اند.
درگاهی به قدرت پروازی بسیار بالای ملخ ها اشاره کرد و افزود: زمانیکه ملخ‌های صحرایی فاز تهاجمی پیدا می‌کنند، مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری را از روی دریا طی می‌کنند و خود را به سواحل می‌رسانند و پس از تغذیه و جفت گیری، تخم ریزی می‌کند، به همین منظور در روز‌های نخست، استان هرمزگان سریع در حالت آماده باش قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: ۶استان جنوبی کشور گرفتار هجوم ملخ‌های صحرایی هستند، هم اکنون ملخ‌های صحرایی استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان را به شدت آلوده کرده اند.
درگاهی بیان داشت: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از وزیر کشور خواست تا استانداران ۶ استان جنوبی کشور، با تشکیل ستاد بحران، تمهیدات و اعتبارات لازم را در نظر بگیرند.
به گفته این مقام مسئول، با توجه به آنکه ملخ یک آفت عمومی است، از این رو دولت وظیفه دارد که بحث مبارزه را انجام دهد.
وی به کشاورزان توصیه کرد: از کشاورزان تقاضا داریم که در صورت رویت دسته جات ملخ در استان‌های جنوبی، نتیجه مشاهدات خود را بلافاصله به مراکز جهاد کشاورزی استان‌ها اطلاع دهند تا هر چه سریع‌تر بحث مبارزه آغاز شود.
رئیس سازمان حفظ نباتات بیان داشت: تا کنون در ۶ استان کشور در سطحی معادل ۳۸ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی صورت گرفته است. تا پایان تیر باید در سطحی معادل ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه انجام شود چرا که یک درصد از سطوح زراعی و باغی کشور یعنی ۳۰ درصد از محصولات زراعی و باغی مورد تهدید قرار گرفته اند.
درگاهی با بیان اینکه ۱۰ هواپیمای سم پاش در این استان‌ها مشغول فعالیت هستند، خاطر نشان کرد: با فعالیت شبانه روزی همکاران حتی در تعطیلات عید، رصد و مبارزه زمینی و هوایی علیه ملخ‌های صحرایی در ۶ استان کشور انجام شده است به طوریکه در برخی نقاط به رغم صعب العبور بودن مسیر، مبارزه به صورت هوایی صورت گرفته است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала