فرماندهان سپاه در ۴۰ سال موجودیت آن چه کسانی بودند؟ + عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سپاه پاسداران
سپاه پاسداران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ با دستور آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی تشکیل شد.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آنا، این نیروها در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ وظیفه امنیت خمینی و بعد از آن اسکان ایشان را در مدرسه علوی و رفاه برعهده داشتند. روایت‌های گوناگونی از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد. ولی مورد محرز این است که هیئت اولیه و مؤسس سپاه دارای ۱۲ نفر بود.
بر اساس این گزارش، نیروهای دولت موقت به ریاست مهندس بازرگان در اوایل پیروزی انقلاب قصد داشتند گاردی با عنوان ملی یا نخست‌وزیری تشکیل دهند تا در مقابله توطئه‌های داخلی و آشوب‌ها تشکیل دهند. بعدها محمد توسلی یکی از رهبران ارشد نهضت آزادی گفته است که وی این پیشنهاد را به بازرگان و او به خمینی داده است و ایشان هم برای حجت‌الاسلام لاهوتی حکمی مبنی بر تشکیل این نهاد زدند.
گفتنی است بر اساس اسناد تاریخی در نهم اسفند ۱۳۵۷ جلسه‌ای با حضور برخی از اعضا گروه‌های مسلح انقلابی در پادگان عباس‌آباد تشکیل می‌شود. در این جلسه عباس آقازمانی(ابوشریف)، محسن رفیقدوست، مرتضی الویری، علی‌محمد بشارتی، محمد غرضی، حسن جعفری، علی فرزین، ضرابی، هاشم صباغیان، تهرانچی و علی دانش‌منفرد حضور دارند و بر اساس نظر حضار دانش‌منفرد نخستین فرمانده سپاه معرفی می‌شود.
بعد از تشکیل اساسنامه سپاه فرماندهی آن شورایی شد و جواد منصوری به‌عنوان نخستین فرمانده سپاه بعد از اعلام رسمی آن انتخاب شد. منصوری در تاریخ ۵۸/۲/۱۱ با صدور اطلاعیه‌ای هشت ماده‌ای دستورالعمل جدید سپاه را صادر و طی آن نکاتی را به پاسداران انقلاب اسلامی تذکر می‌دهد. جواد منصوری از اردیبهشت تا دوم اسفند همان سال فرماندهی سپاه را برعهده داشت و بعد از ریاست‌جمهوری بنی‌صدر از این سمت استعفا داد و راهی وزارت خارجه شد.

 

 

این 8 نفر فرماندهان سپاه پس از تشکیل اساسنامه آن بودند:
1. جواد منصوری نخستین فرمانده سپاه بعد از تشکیل اساسنامه
2. عباس دوزدوزانی دومین فرمانده سپاه
3.عباس آقازمانی معروف به ابوشریف سومین فرمانده سپاه
4.آیت الله علی خامنه ای، رهبر فعلی ایران، چهارمین فرمانده سپاه
5. مرتضی رضایی پنجمین فرمانده سپاه
6. محسن رضایی ششمین فرمانده سپاه
7. سردار صفوی هفتمین فرمانده سپاه
8. سردار جعفری هشتمین فرمانده سپاه

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала