دلیل استانی شدن پرداخت یارانه ها در ایران

© Fotolia / Borna Mirahmadianدلیل استانی شدن پرداخت یارانه ها در ایران
دلیل استانی شدن پرداخت یارانه ها در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت قادر به حذف یارانه دهک‌های‌ پردرآمد نیست به همین دلیل کار را به استان‌ها تفویض می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت توان اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف مستمری دهک‌های پردرآمد جامعه را ندارد به‌همین دلیل قصد دارد در قالب یک طرح، اجرای این قانون را به استان‌ها تفویض کرده و تمام بار را بر روی دوش آنان بیاندازد.

یارانه 1000 دلاری برای ایرانی ها واقعیت یا رویا؟ - اسپوتنیک ایران
یارانه 1000 دلاری برای ایرانی ها واقعیت یا رویا؟
کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس ایران افزود: از زمان تصویب قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 89 هیچ کدام از دولت‌ها تاکنون زمینه و بستر لازم برای اجرای درست این قانون را در کشور فراهم نکرده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس نگاه‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی توسط دولت‌ها را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: دولت فعلی نیز با وجود سر دادن بسیاری از شعارها مبنی بر اجرای قانون مسیر پرداخت یارانه به تمام ایرانیان را در پیش گرفت.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه در قانون مصوب مجلس تنها 50 درصد یارانه‌ها باید به شکل نقدی بین مردم توزیع می‌شد خاطرنشان کرد: ‌بر اساس مفاد قانون هدفمندسازی مابقی یارانه‌ها نیز باید در راستای توانمندسازی خانوارها به شکل پرداخت‌های غیرنقدی در بین آنان توزیع شود.

وی افزود: در قانون صراحتاً از واریز 30 درصد درآمدهای طرح هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید و 20 درصد جهت جبران زیان‌های دولت صحبت شده اما دولت تمامی این ردیف‌ها را حذف و یارانه‌ها را به‌صورت تمام نقدی پرداخت کرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایران عدم توان دولت برای اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها را امری بسیار واضح و روش خواند و عنوان کرد: عدم توانایی جهت حذف یارانه‌ دهک‌های پردرآمد جامعه موضوعی است که دولت به خاطر آن سعی دارد اجرای این قانون را بر عهده استان‌ها قرار دهد.

کوچکی‌نژاد گفت: اگر هدفمندی یارانه‌ها در استان‌ها نیز طبق روش دولت اجرایی شود باز هم این قانون با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

وی در پایان اقزود: با آنکه صحبت از حذف یارانه پردرآمد‌ها و صرف آن در امور زیرساختی استان‌ها به میان آمده اما به اعتقاد بنده مدیران استانی برای اجرای این قانون،‌ کار بسیار سختی در پیش دارند.

 

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала